< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد هادی نجفی

1401/10/17

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الخيارات/الشرط الفاسد /

 

پاسخ محقق خوئی (قدّس سرّه) بر استدلال دوم قائلان به فساد
ایشان در پاسخ به دومین استدلال قائلان به مفسدیتِ عقد می فرمایند: رضایت معتبر در عقد همانی است در هنگام إنشاء عقد وجود دارد هر چند که پس از آن زائل گردد و آنچه که بالإجماع موجب بطلان عقد می شود صرفاً تعلّق عقد بر شرطِ معلّق است.
بنابراین اگر عقد معلّق به التزام نفسانی مشروط علیه بر اتیان آن باشد - مثل التزام خریدار بر خیاطت ثوب - ضرری به عقد وارد نمی آورد چرا که در این حال نیز رضایت وجود دارد.
اشکال
باید گفت پاسخ ایشان ناتمام است و دو نقد زیر بر بیان ایشان وارد خمی باشد.
الف) التزام به غیر مقدور
التزام نفسانی به شرط در مواردی که نسبت به اتیان آن شک وجود دارد و محتمل العدم است ، در واقع التزام به چیزی غیر مقدور است که از عهده مشروط علیه خارج بوده ، لذا چنین التزامی نمی تواند مصحّح عقد باشد.
ب) استلزام عود عدم رضایت
التزام و تعهّد نفسانی نسبت به اتیان شرط از صور سه گانه زیر خارج نیست.
1) التزام و تعهّد نفسانی نسبت به اتیان شرط، مهمل باشد؛ که در اینصورت خلاف مبنای ایشان بوده و البته اهمال در اینجا باطل است چرا که اهمال در مقام جعل راه ندارد.
2) التزام و تعهّد نفسانی نسبت به اتیان شرط، مطلق باشد ؛ که معنایش آن است که مشروط علیه در اتیان یا عدم اتیان شرط مخیّر می باشد لذا چنین چیزی اصلاً تعهد و التزام شمرده نمی شود و بنابراین،صورت مذکور واضح البطلان است.
3) التزام و تعهّد نفسانی نسبت به اتیان شرط ، مقیّد باشد؛ که در اینصورت شرط در رتبه متأخر قرار می گیرد و موجب عود اشکال - عدم تراضی - می شود و به دیگر بیان التزام نفسانی به تحقق خارجی شرط در صورتی است که اگر محقق شود، رضایت وجود خواهد داشت و در غیر اینصورت رضایتی در کار نخواهد بود، بنابراین همان اشکال - عدم تراضی- عود می کند.
دیدگاه مختار
به نظر ما در این مقام - بیع- دو مطلب وجود دارد که نباید به یکدیگر خلط شود؛ نخست عقد و دیگر وفای به شرط.
چنانچه تراضی متعاملین در حین عقد وجود نداشته باشد، عقد محقق نخواهد بود و باطل است. از طرف دیگر اصل عقد معلّق بر شرط نیست به این معنا که اگر شرط محقق شود ، بایع به عقد وفادار خواهد بود و در غیر اینصورت اختیار دارد که آنرا إمضاء یا بوسیله خیار فسخ نماید.
به عبارت دیگر تعلیق ، در وفای به عقد وارد شده نه اصل عقد. از آنجایی که معلّق علیه همان وفای به عقد است لذا چنانچه شرطی فاسد باشد، ضرری به عقد وارد نمی کند و آنرا باطل و فاسد نمی سازد بلکه عقد بر صحّت اولیه خود باقی است و تنها چیزی که در مقام وجود دارد آن است که اگر شرط فاسد گردد برای مشروط له خیار وجود دارد، لذا شرطِ فاسد نمی تواند مفسدِ عقد باشد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo