درس خارج اصول استاد سید صمصام الدین قوامی
98/08/13
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: منجزیت علم اجمالی
ار کان منجزه– (4 رکن) حالات عدم منجزیه علم اجمالی (به علت اختلال یک رکن از ارکان اربعه)حالت اول – زوال العلم بالجامع
حالت دوم –اضطرار به بعض اطراف
حالت سوم –انحلال علم اجمالی به تفصیلی
حالت چهارم – انحلال حکمی(بقاء علم اجمالی بدون تنجیز)
حالت پنجم – اشتراک علمین فی طرف
0.1حالت ششم - حکم الملاقی
دو ظرف داریم با علم اجمالی به نجاسه احدهما و یک ثوب داریم که با یکی از دو ظرف ملا قات کرده است.
علم اجمالی جدید میگوید: یا لباس نجس است یا یکی از دو ظرف.
سوال: آیا دو تنجز است که حکم به اجتناب از هردو ظرف و نیز ثوب ملاقی دارد؟ یا اینکه لباس محکوم به طهارت است؟ یعنی علم اجمالی دوم منجز نیست؟
جواب اول: عدم منجزیت علم اجمالی دوم به دو تقریب.
0.2 تقریب اول:
ظرف دوم مصداق مجمع علمین است که در حالت پنجم گفته شد. علم اجمالی دوم منجز نیست؛ یعنی ثوب طاهر است و ظرف 2 لازم الاجتناب است به سبب علم اول.
که ما این قاعده را قبول نداشتیم، اگر هم قبول کنیم این تقریب اخص از مدعا است و مخصوص جایی است که ملا قات ثوب متاخر از علم اجمالی اول باشد و شامل همزمانی نمیشود.
0.3 تقریب دوم:
در ثوب ملاقی، اصل طهارت بیمعارض جاری میشود؛ زیرا اصل طهارت ظرف 2 در تعارض با طهارت ظرف 1 ساقط شده است؛ زیرا اصل طهارت ملاقی مسببی است و اصل طهارت2 سببی است. مسببی با وجود سببی جاری نیست؛ زیرا دو اصل طولی هستند؛[1] مگر سببی با سببی دیگری تساقط کند که دو اصل عرضی هستند (در ظرف 2 و1) که این اتفاق افتاده است. در نتیجه ثوب طاهر حساب میشود. یعنی علم اجمالی دوم در خصوص ثوب منجز نبوده است.
باید گفت: این تقریب شامل همزمانی و تقدیم و تاخیر میشود که در هر حال بقاء مسببی حاصل است؛ زیرا قابل معارضه نیست.