< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

1401/06/27

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: آناتومی بدن/دستگاه تناسلی /جلسه چهل و چهارم، دستگاه تناسلی، آب منی و مذی و ودی و وذی، ختنه، مسئله ی باقی ماندن منی در مجاری، درمان به وسیله ی همبستر شدن، درد آلت و درمان آن، درمان شل شدن آلت و عدم نعوظ، شکستگی آلت و درمان آن، درمان مشکلات مقاربتی، اندام جنسی خانم ها، بکارت و ترمیم آن، گشادی واژن، خشکی واژن، عفونت واژن، قارچ واژن، ختنه خانم ها، نقش واژن، چسبندگی رحم، کیست رحم و تخمدان، ضخامت دیواره ی رحم، ورم و میوم و فیبروم، عطر درمانی و التهاب رحم، ضعف تخمدان ها

 

دستگاه تناسلی

صحبت راجع به دستگاه تناسلی یعنی اندام جنسی خانم ها و آقایان است. گفتیم که اندام جنسی، اندامی است که در مسئله ی زاد و ولد نقش و فعالیت دارد و سبب حفظ و ماندن نسل بشر است. روایاتی راجع به آقایان خواندیم و در ادامه ی بحث گدشته باز هم روایاتی می خوانیم در رابطه با دو طرف یعنی آقا و خانم می خوانیم، تا به مسائل خانم ها برسیم. روایتی در توحید مفضل راجع به اندام جنسی زن و مرد آمده است. اندام جنسی مرد و زن به گونه ای ساخته شده است که فارغ از بحث شهوت و لذت و میل دو طرفه خیلی مناسب هستند. این کار حتی اگر لذتی نداشته باشد، ولی این دستگاه‌ ها به گونه ای ساخته شده اند که با هم راحت جمع می شوند. مرد از آلت خود، سال‌ های زیادی استفاده می کند بدون این که آسیبی به آن برسد و بر اثر اصطکاک از بین برود. به خصوص در خانم ها، هیچ نقص و ایرادی بر آن ها وارد نمی شود. پس دقت ها و ظرافت هایی در این خلقت شده است که نشان از عظمت این خالق و این مدبر است. روایتی از امام صادق (ع) در کتاب توحید مفضل داریم که می فرماید:

انظر الآن يا مفضل كيف جعلت آلات الجماع في الذكر والأنثى جميعا على ما يشاكل ذلك عليه فجعل للذكر آلة ناشرة تمتد حتى تصل النطفة إلى الرحم إذا كان محتاجا إلى أن يقذف ماءه في غيره وخلق للأنثى وعاء قعرا ليشتمل على الماءين جميعا ويحتمل الولد ويتسع له ويصونه حتى يستحكم أليس ذلك من تدبير حكيم لطيف سُبْحانَهُ وَتَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ؟ [1]

امام (ع) در این کتاب خیلی سعی می‌کند که بصیرت و چشم انسان را باز کند، تا ریزه‌کاری‌ ها و تدبیرها و عظمت ها را بفهمد. به نظر بنده، امام (ع) کسی غیر از مفضل بن عمر در آن دوره نیافته اند که برای این علوم تجربی اهل باشد. علوم تجربی بیش تر شامل علوم است که در توحید مفضل آمده است و بیش تر بحث های پزشکی و آناتومی و امثال این ها است و حتی شیمی و فیزیک هم دارد. بنده خیلی به مفضل اعتقاد دارم و معتقدم که مرد خیلی بزرگی و دانشمند و آگاه بوده است. ممکن است رجال گاهی او را تضعیف کنند، بنده اصلاً این را قبول ندارم. مفضل، مفضل است و خیلی دانا و توانا است و رحمت خداوند تبارک و تعالی بر چنین افرادی است که زحمت های زیادی کشیدند و این دانش ها را به ما رساندند. امام (ع) به مفضل عنایت دارد و کسی هم نمی ‌تواند کتاب توحید مفضل را منکر شود. امام (ع) می فرماید ای مفضل الآن نگاه کن، چگونه آلت های همبستر شدن (آلت مرد و زن) قرار داده شده است؟ چه قدر مناسب هم هستند و چه قدر به هم می خورند، اصلاً جور دیگری نمی شد. انسان نیاز دارد آب خود را در شخص دیگری یعنی خانم بریزد و آن هم در داخل واژن و رحم بریزد. خداوند این آلت را به این شکل قرار داده است که برجستگی دارد، و بلند و کشیده می شود، تا بتواند وارد واژن شود و آب را در آن جا بریزد و نطفه را به رحم برساند. چه ظرافت هایی در این خلقت است. آلت مرد نقش بسزایی در زاد و ولد و فرزندآوری و حفظ نسل بشر دارد.

آب منی و مذی و ودی و وذی

مواد مختلفی از این آلت خارج می شود. روایتی می خوانیم که چه موادی می تواند از این آلت خارج شود. در روایت داریم:

يخرج من الاحليل المني والمذي والودي والوذي أما المني فهو الذي تسترخي له العظام ويفتر منه الجسد وفيه الغسل ، وأما المذي يخرج من الشهوة ولا شئ فيه وأما الودي فهو الذي يخرج بعد البول ، وأما الوذي فهو الذي يخرج من الادواء ولا شئ فيه. [2]

از احلیل (آلت مرد)، چهار چیز خارج می شود، آب منی و مذی و ودی و وذی خارج می شود. این تفسیرات در روایات آمده است، فکر نکنم بشر به راحتی این چیزها را به خصوص در آن زمان ها بفهمد. بعد می فرماید می خواهیم تشخیص بدهیم که آب منی از او خارج شده است یا نه، آب منی همان آبی است که استخوان های انسان به خاطر خروج آن شل می شود و بدن انسان بعد از خروج این آب، لَخت می شود، حالت فتور پیدا می کند و انسان می افتد. در خروج آب منی، غسل واجب می شود. اما "مذی"، وقتی که شهوت مرد یا تحریک شده است، چیزی دیده یا فکر و خیالی کرده که تحریک شده یا اصلا چیزی نباشد و تحریک شده است. وقتی شهوت تحریک می شود، یک مایعی که حالت نخی دارد، از مرد و از خانم هم خارج می شود. مثلا واژن خانم ها خیس می شود و آقایان وقتی که زیاد است لباس های آن ها را هم خیس می کند، که این غسل و وضو ندارد. اما "ودی" یک ماده ی غلیظ چسبناک است که بعد از ادرار خارج می شود. اما "وذی" یک ماده ی شبیه چرک و خون است که به خاطر بیماری ها خارج می شود که باز هم وضو و غسل ندارد. این حالت مرد ممکن است بیماری هایی داشته باشد که ممکن است مبتلا به درد شود، ممکن است مبتلا به ضعف و سستی شود و ممکن است به شکستگی یعنی کج شدن آلت، به سمت پایین یا بالا منجر شود. ممکن است به مشکلات دیگر مقاربتی یا غیر مقاربتی مانند، سیفلیس و خارش و امثال این ها مبتلا شود.

ختنه

چیزی که ما در دین اسلام، اعتقاد و باور داریم این است که پسر باید ختنه شود. غلافی که روی سر آلت قرار دارد، بایستی کنده شود. به نام ختنه، آن غلاف را می برند و بر می دارند. این به عنوان حکم شرعی و به عنوان حکم طبی است. زیرا، زیر این پوسته ممکن است بعضی مواد جمع شود و منجر به التهاب و چرک و خون و امثال این ها شود. پس صلاح این است که در کودکی بریده شود و دور انداخته شود. ممکن است با برداشتن آن، انسان در حین همبستر شدن لذت بیش تری ببرد، زیرا به طور مستقیم با آلت زن تماس پیدا می کند.

مسئله ی باقی ماندن منی در مجاری

مسئله ی دیگری که این جا مطرح می شود، مسئله ی خروج آب منی است. ولی مقداری از آن در مجاری می ماند، ولی اگر انسان ادرار کرد، دیگر چیزی از منی در مجاری نخواهد ماند. به همین جهت در روایات آمده است:

إذا أردت الغسل من الجنابة فاجتهد أن تبول حتى يخرج فضلة المني في إحليلك ، وإن جهدت ولم تقدر على البول فلا شي ء عليك [3]

هرگاه خواستی از جنابت غسل کنی، سعی کن ادرار کنی، تا باقی مانده های منی در مجاری، خارج شود. اگر گاهی ادرار نداری و موفق نشدی ادرار کنی، سعی کن این کار را بکنی یک جهد و نیرویی در این راه خرج کن. اگر سعی کردی و فشار آوردی و نتوانستی ادرار کنی، دیگر چیز مهمی نیست و این جا منی نخواهد ماند. این مسئله را ما از این جهت بررسی می کنیم که اگر کسی بخواهد مجددا همبستر شود و حتی اگر بخواهد آب منی را نریزد، احتمال بارداری زیاد است، چون خودِ مجاری منی دارد، مگر این که انسان ادرار کند. پس اگر انسان آب منی را به کاندوم یا غیر کاندوم بیرون بریزد و مجددا این کار را انجام داد یا صرفاً در حد تماس باشد، ممکن است بارداری صورت بگیرد. در روایت داریم که ادرار کن، اگر ادرار کردی مایعات و رطوبتی که خارج می شود دیگر منی نخواهد بود:

أنّ البول لم يدع شيئا [4]

زیرا ادرار دیگر چیزی باقی نمی گذارد.

درمان به وسیله ی همبستر شدن

یکی از وظایف آلت، بحث لذت بردن است. به همین جهت البته حضرت داوود (ع) از حضرت سلیمان (ع) سوالاتی می پرسندمی خواهد برای جانشینی او را امتحان می‌ کند. سوال می پرسد:

أين باب الشهوة منك قال الفرج قال أين باب الذرية منك قال الصلب [5]

درِ شهوت کجای بدن قرار دارد؟ او جواب داد: آلت (فرج). درِ زاد و ولد (فرزند) در بدن کجاست؟ جواب داد: کمر. زمانی که از امام صادق (ع) سوال شده است که خوشایندترین چیز در دنیا چیست؟ امام (ع) فرمود:

أي شئ ألذ؟ قال: فقلنا: غير شئ، فقال: هو: ألذ الأشياء مباضعة النساء [6]

همبستر شدن با خانم ها است. یک حالت تفریح و خوشایندی برای انسان می آورد و حالت سبکی دارد. می‌ تواند درمان بیماری های غیر از دستگاه تناسلی باشد. به عنوان مثال در روایات سفارش شده است آن هایی که احساس گرمی زیاد دارند، زیاد همبستر شوند، چون همبستر شدن سرد است و سردکننده است. علاوه بر این افرادی که مبتلا به انواع دردها هستند، مثلا پیرمرد ها و آدم های مسن که درد کمر و درد گردن و درد دست و... دارند، می فرمایند که یکی از درمان دردها، همبستر شدن و زیاد همبستر شدن است، پس این کار هم می تواند درمان باشد.

درد آلت و درمان آن

انسان یک تکلیفی دارد و آن بحث پوشاندن آلت است. مطلقا نباید اجازه دهد کسی آلت و عورتش را ببیند، حتی اگر تنها باشد، چون جن او را می بیند و طمع می کند. البته یک علت طبی هم دارد، نشان دادن عورت سبب مبتلا شدن انسان به درد عورت یا درد بیضه می شود. روایتی داریم از معلى بن خنيس که اصحاب شنیدن که از درد آلت به امام صادق (ع) شکایت کرد. امام صادق (ع) فرمود:

بالمعلى بن خنيس رضي الله عنه يشكو إليه وجع الفرج ، فقال له الصادق (ع): إنك كشفت عورتك في موضع من المواضع ، فأعقبك الله هذا الوجع ، ولكن عوذه بالعوذة التي عوذبها أمير المؤمنين أبا واثلة ثم لم تعد [7]

عورتت را در جایی نشان دادی و نپوشاندی و خیلی اهمیت ندادی یا در حمام بودی عورتت را نشان دادی، یا حتی اگر در خانه تنها بودی، جن طمع می کند و خدا شما را به این درد مبتلا کرد. عوذه ی حضرت امیر (ع) را تعویذ کن، تا این دردش ساکت شود. این عوذه در محل خودش است و می ‌توانید به کتاب مراجعه کنید و شاید یک روزی هم این عوذه نوشته شود.

ممکن است درد آلت، علت دیگری هم داشته باشد، درمان دیگر آن مرکب یک از مرکبات اسلامی است که خواصی برای آن ذکر شده است که یکی از خواص آن این است که درد آلت را درمان کند. البته شاید درمان ‌های دیگر هم باشد.

درمان شل شدن آلت و عدم نعوظ

یکی از مشکلات آلت، بحث ضعف و شل شدن آلت و عدم نعوظ است. برای درمان این حالت در روایات چیزهایی شده است:

۱. یکی زردک (هویج زرد) است. زردک دو خاصیت دارد یکی حل مشکل نعوظ و دیگری تقویت بینایی است. در روایت داریم:

أَكْلُ الْجَزَرِ... وَ يُقِيمُ الذَّكَرَ [8]

زردک راست کننده ی آلت مرد است.

۲. یک شعر از حضرت امیر (ع) درباره ی تین فیل و ترکیباتش است که باعث نعوظ می شود.

۳. درباره ی مرکب ۴ آمده است که کسی که آن را مصرف کند، زیاد همبستر می شود.

۴. چیزهای دیگری مانند کاسنی هم هست.

شکستگی آلت و درمان آن

مشکل دیگر آلت، شکستگی آن است یعنی کج شدن به سمت بالا یا پایین است. این مشکل از وجود یک توده و ورمی در آلت است. پس اگر کسی می‌ خواهد این مشکل را حل کند، باید اول آن توده را با داروی اورام یا ثفا با آب پوست سنجد آب کند، بعد از داروی بزرگ کننده (خولنجان) استفاده می شود، که آلت سفت و محکم و راست شود.

درمان مشکلات مقاربتی

مشکلات پوستی و مقاربتی که با مالیدن عسل می شود.

اندام جنسی خانم ها

خیلی مفصل وارد نخواهم شد. ان شا ء الله بحث مفصلی راجع به اندام های جنسی و باروری و ناباروری و انعقاد نطفه و رحم و حالات رحم و تمام چیزهایی که مربوط به فرزندآوری و پسر دار شدن و دختر دار شدن خواهم کرد. بحث درمان نازایی و مراحل جنینی، بحث های دقیق و ریز است و فکر می کنم تا به حال به آن صورت بحث نشده است ولی ان شاء الله بنده این ها را به شکل مفصل به خصوص برای خانم ها عرض خواهم کرد.

اگر می خواهیم سیر نطفه را دنبال کنیم، از آسمان، مغز، بدن، رگ کمر، خودِ کمر، کلیه، پروستات، بیضه، آلت و تا واژن خانم می رود و از واژن به رحم می رود و در آن جا مستقر می ‌شود. ما این مسیر را دنبال می کنیم. در مورد آلت مرد و مشکلات آن صحبت کردیم، حال سراغ آلت زن می آییم. درباره ی آلت و رحم خانم، مسئله به واژن رسید. مردی نزد حضرت امیر (ع) آمد و عرض کرد:

إن امرأتي هذه حامل وهي جارية حدثة، وهي عذراء، وهي حامل في تسعة أشهر، ولا أعلم إلا خيرا وأنا شيخ كبير ما افترعتها، وإنها لعلى حالها، فقال له علي عليه السلام نشدتك الله هل كنت تهريق على فرجها فقال علي عليه السلام: إن لكل فرج ثقبين ثقب يدخل فيه ماء الرجل، وثقب يخرج منه البول، وإن أفواه الرحم تحت الثقب الذي يدخل فيه ماء الرجل، فإذا دخل الماء في فم واحد من أفواه الرحم حملت المرأة بولد، وإذا دخل من اثنين حملت باثنين، وإذا دخل من ثلاثة حملت بثلاثة، وإذا دخل من أربعة حملت بأربعة، وليس هناك غير ذلك [9]

این خانم در اصل کنیز بوده است، دختر جوانی است و باکره است. در عین باکره بودن، باردار است. در ماه نهم بارداری است من جز خیر و خوبی از این دختر ندیدم. دختر مومنی است. ولی من پیرمرد هستم و توانایی کار ندارم، به خاطر پیری نتوانستم بکارتش را بگیرم و راه را باز کنم و هنوز دست نخورده است. حضرت علی (ع) به این پیرمرد فرمود: به خدا قسمت می دهم، آیا آبت را روی فرج این دختر می ریختی؟ پیرمرد گفت: بله، توانایی ادخال ندارم، ولی آب از من خارج می‌ شود و روی فرج او می‌ ریزم. حضرت امیر (ع) فرمود: فرج زن، دوتا سوراخ دارد. یک سوراخ که آب مرد در آن وارد می شود، ولی سوراخ دیگر ادرار از آن خارج می شود. درِ رحم، زیر آن سوراخی که آب مرد وارد می شود، قرار دارد. واژن که یک کششی دارد و اسپرم حالت جهشی دارد، اگر در یکی از این دهانه های رحم وارد شد، زن به یک فرزند باردار می شود. ولی اگر آب در دو دهانه از دهانه های رحم وارد شد، دو قلو باردار می شود و اگر در سه دهانه ی رحم وارد شود، سه قلو، باردار می شود. اگر در چهار دهانه وارد شود چهار قلو باردار می شود. چیز دیگری نخواهد بود. حال این مسئله ی دو تا سوراخ، مسئله ی مسلمی است و همه ی خانم ها می دانند، آقایانی که ازدواج کردند هم می دانند و چیز مخفی نیست. ولی این که دهانه های رحم در زیر واژن قرار دارد یک مسئله ی جدیدی است و این که درهای متعددی دارد، باز مسئله ی جدیدی است و نیاز به بحث و بررسی دارد.

بکارت و ترمیم آن

واژن زن یک پرده بکارت دارد و خانم ها ملزم هستند از این بکارت محافظت کنند و به راحتی بکارتشان را از دست ندهند. وجود این بکارت علاوه بر این است که سندی است و مطلوب است و مسائل زناشویی است. منافع طبی هم دارد. اگر پاره شود و پارگی در آن به وجود بیاید، موجب مشکلاتی برای دختران می شود و برای درمان این حالت در رساله ی طبی حضرت لقمان برای ترمیم بکارت وارد شده است که یک پنبه ای در شیر اسب بخیسانند و بعد آن را در واژن قرار بدهند، بکارت ترمیم خواهد شد. البته این را به شکل شیاف استفاده کند و وارد واژن کند تا بکارت ترمیم ‌شود. در همین روایت آمده است، همچنین اگر ماده ی کیسه صفرای گوساله را روی پنبه بریزند و بعد آن را در واژن قرار دهند و بعید نیست که این ترمیم حاصل شود.

گشادی واژن

ممکن است واژن حالت گشادی پیدا کند مخصوصا بعد از زایمان های متعدد، که خانم ها از این رنج می برند. البته مردان بیش تر از این رنج می ‌برند که علاج آن استفاده از داروهای جمع کننده است که به شکل شیاف در واژن قرار دهند که این حالت گشادی درمان شود.

خشکی واژن

گاهی هم واژن حالت خشکی دارد و از این مسئله رنج می برند، زیرا باعث درد می شود. درمان آن خوردن خرما است و بعد آن آب بخورند، یا چیزهایی که شهوت خانم ها را زیاد می کند.

عفونت واژن

گاهی هم در واژن التهاب یا عفونتی به وجود می‌آید که در این صورت تزریق عسل، مفید و موثر است.

قارچ واژن

اگر قارچ باشد در این صورت در آب نوره باید بنشیند و تزریق کند.

ختنه خانم ها

یکی از وظایف واژن، بحث لذت بردن و شهوت است. گفته می شود که شهوت خانم ها بیش تر از آقایان است و می توانند به شکل شرعی مسئله ی شهوت را درمان و برطرف کنند. البته سفارش شده است، خانم ها ختنه شوند که باعث می شود شهوت کم شود، البته الزامی نیست. بعضی کشورهای اسلامی این کار را انجام می دهد.

نقش واژن

در توحید مفضل آمده است:

وهكذا تجد الذكر من الحيوان كأنه فرد من زوج مهيأ من فرد أنثى فيلتقيان لما فيه من دوام النسل وبقائه فتبا وخيبة وتعسا لمنتحلي الفلسفة كيف عميت قلوبهم عن هذه الخلقة العجيبة حتى أنكروا التدبير والعمد فيها؟ لو كان فرج الرجل مسترخيا كيف كان يصل إلى قعر الرحم حتى يفرغ النطفة فيه [10]

می فرماید ما می بینیم که آلت مرد یا حیوان نر چیز جفتی است که برای آلت خانم ها آماده شده است. این ها و بدون آسیب و ضرر با هم ملاقات می کنند، چون این کار باعث حفظ نسل بشر است.

یک عده ای می ‌گویند در این دنیا نظمی نیست، خالق مدبری نیست. دور باد، ناکام باد، آن هایی که اهل فلسفه هستند، چگونه دل هایشان از این خلقت عجیب و هماهنگ و مناسب هم کور شده است؟ سپس می فرماید یک راهی مابین واژن و رحم وجود دارد که این راه بسته است و خیلی محکم است، حتی یک سوزن هم از آن رد نمی ‌شود. ولی به قدرت خدا در هنگام همبستر شدن این راه باز می ‌شود و نطفه داخل رحم می‌ رود. روایتی داریم:

إن الله عز وجل إذا أراد أن يخلق النطفة التي أخذ عليها الميثاق في صلب آدم أو ما يبدو له فيه ويجعلها في الرحم حرك الرجل للجماع وأوحى إلى الرحم أن افتحي بابك حتى يلج فيك خلقي وقضائي النافذ وقدري فتفتح الرحم بابها فتصل النطفة إلى الرحم [11]

هرگاه خداوند بخواهد نطفه ای را خلق کند، نطفه ای در کمر حضرت آدم (ع) از او عهد و پیمان گرفته شده است. ممکن است آن جا نبوده است، برای خدا بدا حاصل می شود، نطفه را در رحم قرار می دهد. در مرحله ی اول مرد را برای همبستر شدن تحریک می کند. خداوند به این راه مابین واژن و رحم که بسته و چسبیده و تنگ است، وحی می کند که درش را باز کند، تا این که این مخلوق من در تو وارد شود و چیزی که من مقدر کردم. به قدرت خداوند رحم درِ خودش را باز می کند تا نطفه به رحم برسد.

البته صحبت درباره ی مسائل رحم و زنان و مشکلات زنان و بحث قاعدگی، قطع قاعدگی، خونریزی زیاد، شکل و قیافه ی رحم ( رحم یک شاخ یا رحم دو شاخ)، آمادگی رحم و چه قدر رحم آمادگی دارد، زیاد است.

چسبندگی رحم

یک حالتی دارد که نطفه در دیواره ی رحم بچسبد و بماند و نیفتد و خارج شود. لوله هایی که از تخمدان به رحم هست، چسبندگی نداشته باشد و تنگ نباشد و به گونه ای باشد که تخمک پایین بیاید و به رحم برسد و در مجرا باقی نماند. ممکن است در مجرا بماند و اسپرم به او برسد و نطفه در مجرا منعقد شود که به آن بارداری خارج از رحم گفته می شود. پس گاهی خانم ها نیاز به داروی چسبندگی رحم دارند.

کیست رحم و تخمدان

گاهی خود رحم و تخمدان به کیست مبتلا می شوند، در این صورت داروی تباشیر به شکل خوراکی با آب شاهی که مصرف شود، این کیست ها را از بین می برد. بعضی کیست ها می تواند محکم یا خیلی بزرگ باشد که ممکن است علاوه بر داروی تباشیر به داروی ثفا هم نیاز باشد.

ضخامت دیواره ی رحم

گاهی دیواره ی رحم، ضخامت پیدا می کند و منجر به خونریزی می شود، در این صورت، باید ضخامت دیواره ی رحم درمان شود. هم از راه دارو و هم از راه حجامت ساق پا یا حتی حجامت ران درمان می شود.

ورم و میوم و فیبروم

گاهی رحم به ورم و میوم و فیبروم مبتلا می شود و باعث خونریزی رحم می شود، در این صورت این ورم باید درمان شود ولی بیش تر واژن و رحم ظاهر بدن را دارد نه حکم درون، و می توان آن را با نشستن در آبی که در آن داروی ورم باشد، بخصوص ورم رحم می ‌تواند موثر باشد.

عطر درمانی و التهاب رحم

به طور کلی بوی خوش و عطر مانند اذخر، عود، عطر یاس، عطر یاس رازقی برای خیلی رحم مفید است و رحم را شاداب می کند، شاید التهاب آن را هم درمان کند.

ضعف تخمدان ها

گاهی هم تخمدان ها به ضعف مبتلا می شوند و منجر به یائسگی زودرس و ناباروری می شود. فولیکول تولید نمی کند یا خیلی کم تولید می کند که به حد نصاب نمی رسد که نطفه منعقد شود. یک دارو داریم که تخمدان ها را تحریک و فعال می کند، تا بتواند تخمک تولید کند و آمادگی بارداری پیدا کند.

البته بحث در این زمینه مفصل است که در جلسات مستقل و مفصل بیان می شود.

 

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo