< فهرست دروس

«درس طب در روایات»

استاد تبریزیان

94/11/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادامه درمان بیماری های تناسلی

 

صحبت راجع به اموری است که برای تقویت جنسی مفید است.

عطر

عطر و بوی خوش عمل همبستر شدن را زیاد می‌کند. مکانیزم تاثیر عطر بر عمل همبستری چیست؟ آیا قلب را تقویت می‌کند یا در راستای جذب و تحریک طرف مقابل است؟

یک سری سفارشاتی در مورد لباس پوشیدن تمییز و زیبا و سرمه کشیدن داریم. آیا این موارد خود فرد را تقویت می‌کند یا اینکه طرف مقابل را جذب می‌کند؟ شاید به جهت این باشد که موجب تحریک طرف مقابل می‌شود و در روایات اشعار به این مطلب داریم.

در روایت می‌فرماید:

الرِّيحُ‌ الطَّيِّبَةُ تَشُدُّ الصُّلْبَ‌ وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاع[1]

یعنی بوی خوش کمر را تقویت می‌کند و جماع را زیاد می‌کند.

صلب به معنای کمر است که محل خروج آب منی است.

در روایت دیگر می‌فرماید:

إِنَّ الرِّيحَ‌ الطَّيِّبَةَ تَشُدُّ الْقَلْبَ وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاع[2]

یعنی همانا بوی خوش قلب را تقویت می‌کند و عمل همبستری را زیاد می‌کند.

دو نسخه وجود دارد که از جهت نوشتن شبیه هم هستند و در نسخه های خطی بین صلب و قلب اشتباه می‌شود و به نظر می‌رسد «تشد القلب» صحیح تر باشد زیرا وقتی قلب تقویت شود همه چیز قوی می‌شود. شاید هر دو نسخه درست باشد زیرا وقتی قلب تقویت می‌شود موجب تقویت کمر می‌شود.

مراد از عطر، عطرهای مشخصی است مانند مشک و عنبر و خلوق و غالیه. باقی امور اگر هم طبیعی باشند عطر نیستند و شاید «دهن» محسوب بشوند. شاید به آن موارد عود هم اضافه بشود. شاید بعضی «سعد» را هم عطر محسوب کند. البته سعد هایی که در بازار وجود دارد چنین عطری ندارد و علت آن معلوم نیست.

عطر های بازار ضرر دارند و مواد شیمیایی خیلی زود روی شش ها اثر می‌گذارد و موجب آسم و تنگی نفس می‌شود. شاید به طور موقت موجب تقویت جنسی بشوند ولی در دراز مدت ضرر می‌رساند.

عطر غالیه ترکیبی است و قیمت بالایی دارد به همین جهت به آن غالیه می‌گویند.

حلیم

حلیم در روایات مورد تاکید واقع شده است. حلیم یعنی گوشت به همراه دانه است. گندم یا جو یا دیگر چیزها. باهم به مدت طولانی پخته بشود تا گندم یا جو آب بشود و بعد صاف می‌کنند و تبدیل به حلیم می‌شود.

در روایتی داریم حضرت رسول شتری را به همراه بار گندم دیدند و فرمود:

تَمْشِي الْهَرِيسَة[3]

یعنی حلیم می‌رود!(مراد گوشت به همراه گندم است)

روایتی می‌فرماید:

إِنَ‌ نَبِيّاً مِنَ‌ الْأَنْبِيَاءِ شَكَا إِلَى اللَّهِ الضَّعْفَ وَ قِلَّةَ الْجِمَاعِ فَأَمَرَهُ بِأَكْلِ الْهَرِيسَةِ قَالَ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ يُرْفَعُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص شَكَا إِلَى رَبِّهِ وَجَعَ ظَهْرِهِ فَأَمَرَهُ بِأَكْلِ الْحَبِّ بِاللَّحْمِ يَعْنِي الْهَرِيسَة[4]

یعنی یکی از انبیاء به خداوند از ضعف و کم بودن همبستر شدن شکایت کرد پس امر به خوردن حلیم شد. در روایت دیگری می‌فرماید: پیامبر به خداوند از درد کمر(کنایه از ضعف جنسی است) شکایت کرد و خداوند به او امر کرد دانه به همراه گوشت بخورد که همان حلیم است.

خداوند به پیامبر خود وحی می‌کند که حلیم بخور. معلوم می‌شود که غذایی بسیار مفید است. این مطلب مهمی است.

دانه با گوشت حلیم است. مراد از دانه بیشتر جو است زیرا پیامبر گندم نخورند زیرا حضرت آدم از خوردن گندم نهی شد، پیامبر به آن پایبند بود.

تقویت کننده جنسی در مسئله ناباروری خیلی موثر است.

حلیمی که سبب تقویت پیامبر است، حلیم خاصی است. در روایت می‌فرماید:

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَهْدَى‌ إِلَى‌ رَسُولِ اللَّهِ ص هَرِيسَةً مِنْ هَرَائِسِ الْجَنَّةِ غُرِسَتْ فِي رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَ فَرَكَهَا الْحُورُ الْعِينُ‌ فَأَكَلَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَزَادَ فِي قُوَّتِهِ بُضْعَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا وَ ذَلِكَ شَيْ‌ءٌ أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسُرَّ بِهِ نَبِيَّهُ مُحَمَّداً ص[5]

یعنی همانا خداوند به پیامبر (ص) حلیمی از حلیم های بهشت هدیه داد که در باغ های بهشت کاشته شده است و حور العین این حلیم را درست کرد و رسول خدا خوردند و قوت مردانگی او معادل چهل مرد شد و آن چیزی است که خداوند به واسطه آن او را خوشحال کند.

هر چیز که از بهشت بیاید چنین خاصیتی دارد یعنی حداقل آن این است که نیروی انسان چهل برابر می‌شود. شاید از این روایت به دست بیاید که حلیم دنیایی نیز این خاصیت دارد ولی خاصیت آن کمتر باشد. یعنی حلیم این خصوصیت را دارد که تقویت کننده است.

شاید این احتمال باشد که اصل نیروی پیامبر از حلیم بهشتی است و تداوم آن با حلیم دنیوی است. یا اینکه آن حلیم بهشتی اثری دائمی داشته است. روایتی می‌فرماید:

إِنَ‌ عُمَرَ دَخَلَ‌ عَلَى‌ حَفْصَةَ فَقَالَ كَيْفَ رَسُولُ اللَّهِ فِيمَا فِيهِ الرِّجَالُ فَقَالَتْ مَا هُوَ إِلَّا رَجُلٌ مِنَ الرِّجَالِ فَأَنِفَ اللَّهُ لِنَبِيِّهِ ص فَأَنْزَلَ إِلَيْهِ صَحْفَةً فِيهَا هَرِيسَةٌ مِنْ سُنْبُلِ الْجَنَّةِ فَأَكَلَهَا فَزَادَ فِي بُضْعِهِ بُضْعَ أَرْبَعِينَ رَجُلا[6]

یعنی عمر بر حفصه داخل شد و گفت پیامبر در مسئله مردانگی چگونه است حفصه گفت مثل بقیه مردان بود خداوند نخواست اینگونه باشد و ظرفی نازل کرد که در آن حلیمی از خوشه های بهشت بود پیامبر آن را خورد و نیروی او با نیروی چهل مرد برابری کرد.

از این روایت استفاده می‌شود که نیروی حلیم بهشتی مداوم بوده است.

سویق

روایتی می‌فرماید:

شُرْبُ‌ السَّوِيقِ‌ بِالزَّيْتِ يُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ يَشُدُّ الْعَظْمَ وَ يُرِقُّ الْبَشَرَةَ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاه[7]

یعنی خوردن سویق با روغن زیتون گوشت را می‌رویاند و استخوان را تقویت می‌کند و پوست را نرم می‌کند و عمل همبستری را زیاد می‌کند.

پیاز

روایتی می‌فرماید:

ذَكَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْبَصَلَ فَقَالَ يُطَيِّبُ‌ النَّكْهَةَ وَ يَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ يَزِيدُ فِي الْجِمَاعِ‌ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ كُلُوا الْبَصَلَ فَإِنَّ فِيهِ ثَلَاثَ خِصَالٍ يُطَيِّبُ‌ النَّكْهَةَ وَ يَشُدُّ اللِّثَةَ وَ يَزِيدُ فِي الْمَاء[8]

یعنی امام صادق(ع) پیاز را یاد کرد و فرمود دهان را خوشبو می‌کند و بلغم را می‌برد و جماع را زیاد می‌کند. در روایت دیگر می‌فرماید آب مرد را زیاد می‌کند.

مراد از سویق بیشتر گندم و جو به تنهایی یا باهم است و اگر سویق های دیگر مراد باشد ذکر می‌شود.

پیاز به طور موقت دهان را بد بو می‌کند ولی چون میکروب کش است باعث خوشبویی دهان می‌شود.

کلمه شرب در عربی برای غیر از نوشیدن نیز استعمال می‌شود. هر چیز اگر خیلی نرم باشد برای آن شرب استعمال می‌شود.

احتمال دارد که پیاز چون بلغم را برطرف می‌کند موجب زیاد شدن جماع می‌شود و احتمال دیگر این است که با زیاد کردن آب مرد موجب زیاد شدن جماع می‌شود و احتمال دیگر هم وجود دارد و آن این است که پیاز با تقویت کردن عصب موجب زیاد شدن جماع می‌شود.

مسئله ضعف جنسی یک بلای عمومی شده است. این طوری که به من مراجعه می‌کنند پنجاه تا شصت درصد از مردان این مشکل را دارند.

روایت دیگر می‌فرماید:

يَزِيدُ فِي‌ الْمَاءِ وَ الْجِمَاع[9]

یعنی پیاز آب منی و جماع را زیاد می‌کند.

خرمای برنی

در روایت آمده است:

إِنَّ وَفْدَ عَبْدِ الْقَيْسِ قَدِمُوا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ فَوَضَعُوا بَيْنَ يَدَيْهِ جُلَّةَ تَمْرٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ أَ صَدَقَةٌ أَمْ هَدِيَّةٌ قَالُوا بَلْ هَدِيَّةٌ فَقَالَ النَّبِيُّ ص أَيُّ تَمَرَاتِكُمْ هَذِهِ قَالُوا هُوَ الْبَرْنِيُّ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي أَنَّ فِي تَمْرَتِكُمْ هَذِهِ تِسْعَ خِصَالٍ تُخَبِّلُ الشَّيْطَانَ وَ تُقَوِّي الظَّهْرَ وَ تَزِيدُ فِي الْمُجَامَعَةِ وَ تَزِيدُ فِي السَّمْعِ وَ الْبَصَرِ وَ تُقَرِّبُ مِنَ اللَّهِ وَ تُبَاعِدُ عَنِ الشَّيْطَانِ وَ تَهْضِمُ الطَّعَامَ وَ تَذْهَبُ بِالدَّاءِ وَ تُطَيِّبُ النَّكْهَة[10]

همانا گروه قیس وارد بر پیامبر شدند و جلوی او ظرفی از خرما قرار دادند پیامبر فرمود این هدیه یا صدقه است؟ عرض کردند که هدیه است فرمود این چه خرمایی است؟ عرض کردند که خرمای برنی است فرمود در این خرما نه فائده است و این جبرئیل است که به من خبر داد خرمای برنی هفت فائده دارد کمر را تقویت می‌کند و جماع را زیاد می‌کند و غذا را هضم می‌کند و دهان را خوشبو می‌کند و بیماری را برطرف می‌کند.

طبق این روایت مکانیزم اثر خرمای برنی تقویت کمر است. چون آب منی از کمر خارج می‌شود نیازمند تقویت کمر است.

در روایت دیگری آمده است:

وَ يَزِيدُ فِي مَاءِ فَقَارِ الظَّهْر[11]

یعنی خرمای برنی آب ستون مهره ها را زیاد می‌کند.

بعضی از این بیماری شکایت دارند که آب ستون مهره کم است. موجب سرد شدن دست و پا و ضعف کمر می‌شود. درمان آن خرمای برنی است. البته تمام خرماها این خصوصیت را دارند.

حباری

حباری پرنده ای است که از مرغ بزرگ تر و گردن دراز تری دارد. پرنده‌ی احمقی است و اگر از لانه خارج بشود لانه خود را گم می‌کند و روی لانه دیگری می‌نشیند و جوجه های آن را بزرگ می‌کند.

در روایت می‌فرماید:

لَا أَرَى‌ بِأَكْلِ‌ الْحُبَارَى‌ بَأْساً وَ إِنَّهُ جَيِّدٌ لِلْبَوَاسِيرِ وَ وَجَعِ الظَّهْرِ وَ هُوَ مِمَّا يُعِينُ عَلَى كَثْرَةِ الْجِمَاع[12]

یعنی خوردن گوشت حباری اشکالی ندارد و برای بواسیر و درد کمر خوب است و از چیزهایی است که بر زیاد شدن جماع کمک می‌کند.

هویج

مراد از هویج، زردک است. در روایت آمده است:

الْجَزَرُ أَمَانٌ‌ مِنَ الْقُولَنْجِ وَ الْبَوَاسِيرِ وَ يُعِينُ عَلَى الْجِمَاع[13]

یعنی هویج امان از قولنج و بواسیر است و بر جماع کمک می‌کند.

مکانیزم آن این است که هویج سبب نعوظ می‌شود. شقاقل یا همان هویج صحرائی از همه بهتر است. آسیاب کنند و بخورند.

خضاب

خضاب به معنای رنگ کردن مو است. در روایت آمده است:

فِي‌ الْخِضَابِ‌ ثَلَاثُ‌ خِصَالٍ‌ مَهْيَبَةٌ فِي الْحَرْبِ وَ مَحَبَّةٌ إِلَى النِّسَاءِ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاه[14]

یعنی در رنگ کردن مو سه خصلت وجود دارد در جنگ موجب ترس دشمن است و جذب خانم ها و جماع را زیاد می‌کند.

عرض کردیم بعض چیزها موجب جذب طرف مقابل می‌شود و از این جهت به عمل جماع کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد بیشتر مشکلات جنسی، سردی طرف مقابل است. به همین جهت یک سری امور مانند سرمه کشیدن و عطر کمک می‌کند به برطرف شدن این مشکل دارد.

حنا خیلی خوب است ولی تمام رنگ ها را شامل می‌شود. کَتم(سیاه) ، وَسمه(تیره تر از ورس) و وَرس(طلائی است) رنگ های طبیعی هستند.

امکان دارد که حنا تاثیراتی را درون بدن ایجاد شود ولی روایت می‌فرماید موجب جلب محبت زنان می‌شود.

روایاتی هم روی حنا تاکید می‌کنند:

الْحِنَّاءُ خِضَابُ‌ الْإِسْلَامِ يَزِيدُ فِي الْمُؤْمِنِ عَمَلَهُ وَ يَذْهَبُ بِالصُّدَاعِ وَ يُحِدُّ الْبَصَرَ وَ يَزِيدُ فِي الْوِقَاعِ وَ هُوَ سَيِّدُ الرَّيَاحِينِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة[15]

یعنی حناء رنگ اسلام است عمل مومن را زیاد می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند و بینایی را تقویت می‌کند و همبستر شدن را زیاد می‌کند.

روایت دیگر می‌فرماید:

عَلَيْكُمْ بِسَيِّدِ الْخِضَابِ‌- فَإِنَّهُ يُطَيِّبُ الْبَشَرَةَ وَ يَزِيدُ فِي الْجِمَاع[16]

یعنی بر شما باد سید رنگ ها زیرا پوست را خوشبو می‌کند و عمل همبستر شدن را زیاد می‌کند.

شاید برای جوان ها حنا مناسب نباشد زیرا در روایت داریم که موها را سفید می‌کند. جوان نیاز به حنا ندارد بلکه پیرمردها از حنا باید استفاده کنند.

در روایت می‌فرماید:

أَفْضَلُ مَا غَيَّرْتُمْ بِهِ الشَّيْبَ الْحِنَّاءُ وَ الْكَتَم[17]

یعنی بهترین چیزی که رنگ سفید مو را تغییر می‌دهد حنا و کتم است.

حنا اگر هر روز هم گذاشته شود خوب است و مشکلی ندارد.

کتم گیاهی است که موها را سیاه می‌کند.

سرمه کشیدن

در روایت آمده است:

الْكُحْلُ‌ يَزِيدُ فِي‌ الْمُبَاضَعَة[18]

یعنی سرمه کشیدن جماع را زیاد می‌کند.

البته این روایت شامل مرد و زن می‌شود.

در روایت دیگر آمده است:

عَلَيْكَ‌ بِالْإِثْمِدِ فَإِنَّهُ يَجْلُو الْبَصَرَ وَ يُنْبِتُ الْأَشْفَارَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاه[19]

یعنی بر تو باد سرمه کشیدن با اثمد زیرا بصر را جلا می‌بخشد و سبب رویش مژه ها است و دهان را خوشبو می‌کند عمل جماع را زیاد می‌کند.

شاید خوشبویی دهان در زیاد شدن عمل همبستری تاثیر داشته باشد. بعید نیست که حنا و سرمه و عطر از جهت تحریک مقابل تاثیر گذار باشد.

در روایت داریم:

مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَكْتَحِل[20]

یعنی کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد سرمه بکشد.

سرمه در شب شفاء است و در روز زینت است.

بهترین اثمد برای اصفهان در هندوستان است.

شانه کردن سر

در روایت آمده است:

كَثْرَةُ تَسْرِيحِ‌ الرَّأْسِ‌ تَذْهَبُ بِالْوَبَاءِ وَ تَجْلِبُ الرِّزْقَ وَ تَزِيدُ فِي الْجِمَاع[21]

یعنی زیاد شانه کردن سر وبا را می‌برد و رزق می‌آورد و جماع را زیاد می‌کند.

مکانیزم شانه کردن سر هم جذب طرف مقابل است. روایات بیشتر روی شانه کردن با شانه عاج تاکید کرده است که درمان است.

خربزه

در روایت آمده است:

هُوَ شَحْمَةُ الْأَرْضِ‌ لَا دَاءَ فِيهِ وَ لَا غَائِلَةَ وَ هُوَ طَعَامٌ وَ هُوَ شَرَابٌ وَ هُوَ فَاكِهَةٌ وَ هُوَ رَيْحَانٌ وَ هُوَ أُشْنَانٌ وَ هُوَ أُدْمٌ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاهِ وَ يَغْسِلُ الْمَثَانَةَ وَ يُدِرُّ الْبَوْل[22]

یعنی پی زمین است و عوارض و بیماری ندارد و جماع را زیاد می‌کند و مثانه را می‌شوید.

 

سوال: درمان بیماری «پانیک» چیست؟

جواب: بیماری «پانیک» و وحشت و ترسی که بر انسان عارض می‌شود و زندگی را مختل می‌کند بیشتر معلول غلبه صفراء است و باید صفراء درمان شود و شاخص ترین درمان این بیماری هلیله زرد است. تقویت کننده قلب و خوردن به خوب است. در روایت آمده است:

يُشَجِّعُ‌ الْجَبَان[23]

یعنی به انسان ترسو را شجاع می‌کند.

پختن گوشت با شیر نیز بهترین تقویت کننده قلب و بدن است و کسی که این غذا را مصرف می‌کند ترس او خواهد ریخت.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo