< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مرتضی ترابی

1402/10/12

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الخمس /خمس ارباح مکاسب و فوائد /استثنای دیِن

(مسألة 71) : أداء الدين من المؤنة إذا كان في عام حصول‌ الربح أو كان سابقاً و لكن لم يتمكّن من أدائه إلى عام حصول‌ الربح، و إذا لم يؤدّ دينه حتّى انقضى العام فالأحوط إخراج الخمس‌ أوّلًا ، و أداء الدين ممّا بقي و كذا الكلام في النذور و الكفّارات .[1]

مرحوم سید ره در این مسئله می فرماید که آیا دین و بدهی از مئونه هست یا نیست؟ اداء دین از مئونه است و سه صورت در این مسئله مطرح کرده اند .

صور مسئله :

1- اداء دِین و بدهی از مئونه هست اگر در همان سالی که سود و ربح به دست آورده باشد .

2- اداء دِین و بدهی از مئونه هست اگر دین در سال قبل بوده است (دین ممکن است منشأش قرض باشد یا خرید نسیه ای باشد)، ولی متمکن از اداء و پرداخت تا سالی که ربح به دست آورده ، نبوده است

3- در سال قبل متمکن از اداء بوده ولی پرداخت نکرده است تا سال بر آن گذشت ، باید خمس ربحش را بدهد بعد دین سابق را از مابقی پولی که خمس داده است ، ادء بکند .

یک صورت هم به صورت سوم مرحوم سید ره ملحق می کنند . اگر کسی نذر و کفاره داشت و متمکن بوده ولی پرداخت نکرده است و الان می خواهد بدهد ، احتیاطاً باید خمس ربح را بدهد و بعداً نذر و کفاره اش را اداء کند.

اشکال :

اشکال به صورت اخیر است. در جایی که متمکن بوده و نپرداخته ولی امسال یعنی در سال ربح می خواهد بپردازد.فقهاء به این صورت اشکال کرده اند و فرموده اند که متمکن بوده یا نبوده ، اثری ندارد و دین جزء مئونه انسان حساب می شود و باید مثل صورت های قبل دین خود را اداء کند و سپس خمس آن را حساب کند .پس صورت ها حکماً مانند هم هستند . محاسبه دین ، مربوط به سال گذشته هست ولی پرداختش جزء مئونه هست و بحث ما در پرداخت است نه در محاسبه و فرمایش سیدهم ناظر به پرداخت است .

بیان آقای خوئی در مسئله [2] :

مرحوم آقای خوئی فرموده است که این تقسیم سه گانه سید کافی نیست و باید پنچ قسم بیان شود. اولاً دو صورت باید بشود : 1- دینی که مربوط به همان عام ربح است 2- دینی که مربوط به سال های پیش است.

صورت اولی :

1) این شخص دین را برای مئونه اش خرج کرده است و در همان سال هم ربح داشته است . در این صورت مسلم است که می تواند دیون را بپردازد و هم می تواند آن دین را محاسبه کند و نپردازد چون وقتی ربح محسوب می شود که تمامی مئونه ها از آن کم شده باشد و وقتی که کم نشود ، ربح اطلاق نمی شود . البته فرق نمی کند که آن چیزی هایی که برای مئونه خرج کرده است را خورده و تلف شده است یا جنس و اشیاءای هست که باقی می ماند مانند خرید فرش. پس در این موارد اصلاً ربح صدق نمی کند و اگر هم گفته شود که ربح و فائده هست ، ولی فاضل المئونه که موضوع خمس هست در این موارد صدق نمی کند .

2) این شخص دین را برای مئونه اش خرج نکرده بلکه مثلاً می خواسته تجارتش را توسعه بدهد و خود آن شیء و عین هم باقی هست مثلاً رفته ماشین خریده است . در این صورت می تواند این شخص دین خود را از ربح بپردازد ولی آخر سال این عینی که موجود هست هم باید محاسبه بکند و خمسش را بدهد چون در تجارت حق تبدیل ربح ها را این شخص داشته است . حال اگر این شخص دین خود را نپرداخت و عین هم موجود هست . در این صورت باید دید که قیمت ماشین نسبت به آن دین چه مقدار هست اگر برابر هست که بر عهده اش چیزی نیست ولی اگر بیشتر هست ، آن بیشتر متعلق خمس هست و اگر هم کمتر باشد ضرر کرده و ربحی به دستش نیامده است .

3) برای غیر مئونه دین را گرفته است مثلاً رفته ماشین خریده ولی آن عین در سر سال تلف شده است . اگر آن شخص دینش را در امسال داد ، به وظیفه خود که پرداخت دین بوده عمل کرده است و لو اینکه ضرر هم کرده باشد . اما اگر دینش را نداد و سال هم گذشت ، آیا این شخص می تواند دین این را از ربح سال بعد کم کند(مانند صورت اولی) یا نمی تواند؟ آقای خوئی ره می فرماید که نمی تواند کم بکند و استثناء نمی تواند بکند . صدق مئونه در جایی بود که این خرج ها را برای مئونه اش خرج کرده باشد و این شخص برای مئونه اش الان خرج نکرده است و یک ربحی هم به دست آورده و یک خسارتی هم که به این ربح ربط ندارد هم داده است .

عبارت آقای خوئی رهو الاستثناء مشكل جدّاً، نظراً إلى أنّ تلف هذا المال الخارجي الأجنبي عن التجارة لا ينافي صدق الربح في التجارة الذي هو الموضوع لوجوب الخمس، فقد ربح في تجارته و فضل عن مئونته و إن كان في عين الحال قد وردت عليه خسارة خارجية أجنبيّة عن تلك التجارة . فاستثناء هذا الدين كما ثبت في المئونة بدعوى أنّه لم يربح أو على تقدير الصدق لا يصدق الفاضل على المئونة، غير وجيه في المقام [3] » .

همه این سه قسم مربوط به صورتی هست که در همان سال ربح ، استدانه دین کرده است . گفتیم که یا مربوط به مئونه اش هست ف که چه اداء بکند و چه اداء نکند ، از آن ربح کم می کند . و اگر مربوط به مئونه نبود و جنس هم باقی هست باید آن جنس را محاسبه کند و کم کند و اداء کنند و اگر آن جنس هم از بین رفته باشد و این شخص یک ربحی به دست آورده است ، در این صورت اگر پرداخت کند اشکال ندارد و اگر پرداخت نکرد ، در این جا آن را نمی توانیم از ربح کم کنیم و استثناء نمی شود .

اما صورتی که دین در یک سالی و ربح هم در یک سال دیگر است : در این جا بیان و تفصیل سید ره گذشت و باید دید که آقای خوئی ره چه فرمایشی دارند که بیان می شود .

نکته ای از آیت الله هاشمی ره [4] :

نکته ای آقای هاشمی شاهرودی ره در این جا دارندکه می فرمایند دین مثل مئونه تکوینیه نیست . مئونه تکوینیه این است که غذا ، لباس ، فرش و امثال این ها را می خرید و استفاده می کنید و واقعاً مئونه شخص محسوب می گردد ولی دِین ، طریقیت دارد و باید دید که برای چه چیزی بوده است . باید دید که دین برای مئونه بوده یا تجارت و کار دیگری بوده است . پس موضوع دین از مئونه تکفیک باید داد . پس اصل در دین طریقیت است مگر این که عرفاً گفته شود که حکم مئونه دارد . پس اگر کسی در همان سال که دین دارد، خرج های سفهی و اسرافی کرد ، آیا می تواند این خرج ها را از خمس کم کند یا نه ؟ طبق فرمایش آقایان چون دین جزء مئونه هست می تواند کم کند ، ولی طبق بیان ما (آقای هاشمی ره) نمی تواند چون راه فرار از خمس می شود که مردم از راه دین ، ول خرجی کنند و در پایان از ربح بخواهند این ها کم کند و خمس کمتری داده شود ، این ها درست نیست . پس باید در کار هایی که برای اسراف مدیون شده است ، نمی تواند از ربح کم کند و جزء مئونه محسوب نمی شود.

 


[2] . موسوعة الإمام الخوئي، ج‌25، ص: 266‌.
[4] . كتاب الخمس (للشاهرودي)، ج‌2، ص: 291‌.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo