< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید محمد واعظ‌موسوی

99/09/11

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب الحج/الطواف /طواف بدون پوشش به همراه ستر عورت

 

از سوئی لازم به ذکر است که مراد از عریان بودن در طواف که مورد نهی واقع شده است انجام طواف بدون ستر عورت است نه اینکه مراد از آن، انجام طواف بدون پوشیدن لباس در عین ستر عورت باشد.

دو دلیل بر چنین ادعایی میتوان اقامه نمود:

1ـــــ صحت طواف مردی که در عین رعایت ستر عورت، در حال عریان، طواف میکند، اجماعی است.

2ــــــ روایات متضافرهای در مورد نهی از طواف عریان وارد شدهاند، و سبب چنین نهیی این است که زن مشرکی بدون اینکه غیر از دستهای خودش ساتری برای عورت خویش قرار دهد طواف کرد، سیره نویسان و مفسران در مورد شأن نزول آیات اولیه سوره مبارکه توبه که امام علی علیه السلام از سوی پیامبر صلی الله علیه واله جهت قرائت آنها برای حاضرین در موسم حج مأموریت پیدا کرد که چنین آوردهاند:

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وقتی مکه را فتح نمودند در همان سال مشرکین را از انجام حج منع نفرمودند و از جمله سنتهای عرب در حج این بود که هرگاه کسی داخل مکه شده و با لباسی خانه خدا را طواف میکرد جائز نبود آن لباس را نگهدارد بلکه باید آن را صدقه میداد و نمیتوانست آن را پس از طواف بپوشد.

لذا کسی که وارد مکه میشد لباسی را عاریه گرفته و در آن لباس طواف میکرد و آن را به صاحبش برمیگرداند و اگر لباس عاریهای پیدا نمیکرد لباسی را به این منظور کرایه میکرد و اگر کسی لباس عاریهای یا کرایهای پیدا نمیکرد و خودش هم بیش از یک لباس نداشت بدون لباس (عریان) طواف میکرد و بعدا میتوانست لباس خود را بپوشد، همان سال بانوی عربی که خوش سیما هم بود برای انجام طواف دنبال لباس عاریهای یا کرایهای گشت و پیدا نکرد به او گفتند که اگر با لباست طواف کنی باید آن را صدقه بدهی و چون لباس دیگری نداشت تا بعد از طواف بپوشد؛ لذا با حالت عریان طواف کرد، در حالی که مردم نظاره گر بودند، او در حالی که یک دست را روی قُبُل و دست دیگر را روی دُبُر قرار داده بود طواف میکرد و این بیت را زمزمه میکرد:

الیوم یبدو بعضه أو کلُّه فما بدا منه فلا اُحلُّه

امروز بخشی از عورتم یا همه آن آشکار است و آنچه از آن آشکار است را حلال نمیکنم.

پس از اینکه از طواف فارغ شد عدهای از او خواستگاری کردند ولی او جواب داد که شوهر دارد.[1]

در پیایان متذکر میشویم که ستر عورت شرط طواف است و اصطلاحا از وجوب شرطی برای طواف برخوردار است نه اینکه از وجوب نفسی برخوردار باشد و چون مطاف از ناظر محترم خالی نیست ستر واجب شده است، دلیل ما بر وجوب شرطی همان عموم تنزیل طواف به منزله نماز است.

 


[1] . تفسیر القمی، ج1، ص281، تفسیر سوره توبه/ نورالثقلین، ج2، ص281تفسیر آیه اول توبه/ بحار الانوار، ج35، ص291، حدیث20.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo