< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید محمد واعظ‌موسوی

99/11/07

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب الحج/الطواف /ادامه مساله زیادی سهوی در اشواط طواف

 

می‌توان مدعی تواتر روایات دلالت کننده بر صحت شد منتهی روایات بر دو طائفهاند:

1ـــ یک طائفه از روایات، مقید به نسیان هستند.

2ـــــ طائفه دیگر در عین حال که مطلقند ولی منصرف به نسیانند.

اما طائفه اول از روایات که برصحت طواف در صورت زیادی سهوی دلالت می‌کنند عبارتند از:

    1. روایة ابی کهمس که گذشت[1] .

    2. صحیح عبداله بن سنان از امام صادق علیه‌السلام [2] البته در این روایت به خواندن دو رکعت اکتفا شده که بزودی دلیل آن را بیان خواهیم کرد.

    3. صحیح محمد بن مسلم عن احدهما علیهما السلام[3] ، این روایت هر چند مقید به سهو ونسیان نشده است منتهی تعبیر "فاستیقن" ظهور در سهو و نسیان دارد.

    4. روایتی که ابن ادریس ره به نقل از جمیل از امام صادق علیه‌السلام[4] روایت کرده است و تعبیر "و هو یری" قرینه بر سهوی بودن زیادی است.

    5. روایتی که مفید ره آن را در کتاب مقنعه آورده است[5] با توجه به اینکه این روایت و روایاتی که به عنوان طائفه دوم خواهیم آورد بر صحت هر دو طواف دلالت می‌کنند و بر عدم جواز ابطال طواف اول و عدم جواز ترک طواف دومی که آغاز کرده است دلالت می‌کند و مستفاد از آن، این است که چهارده شوط کامل شود و نیز در سهوی بودن زیادی طواف، ظهور دارد.

 


[1] . الوسائل، ج9، باب34 از ابواب الطواف، ح3و4.
[2] . همان ح5.
[3] . همان ح10، که عینا همان حدیث 12 باب است.
[4] . همان ح16.
[5] . همان ح17.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo