< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/06/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع:تفسیر/سوره بقره /آیه ۲۸۵

جهت پنجم بحث روایی :روایات متعددی وارد شده که دلالت می‌کند این آیه و آیه بعد مربوط به سفر معراج حضرت رسول است و گفتگوهایی که میان حضرت رسول و خدای متعال وارد شده‌است.

روایت: بخشی از آیه فرمایش پیامبر و بخشی سخن خدای متعال است.

آیه ۴ جمله دارد ۲ جمله از آن خدا و ۲ جمله از آن رسول خداست. تفسیر برهان جلد ۱ صفحه ۵۸۸ حدیث ۸ ( عن عبدالصمد بن بشیر....) ﴿فقال الله آمن الرسول بما انزل الیه فقال رسول الله﴾

آیه ۲۸۶ : ۵ جهت از بحث.

جهت اول لغوی:

۵ لغت باید بحث شود:

۱.کسبت ۲. اکتسبت.

زمخشری: اکتساب مبارزه در کسب است کسبی که با تلاش باشد. کسبت کسب معمولی است. چرا برای گناهان اکتسبت گفته چون انسان‌ها به واسطه هوای نفس گناهان را با اشتیاق انجام می‌دهند اما کارهای خوب تکلیف است و یه کم سخت است. ( البته آیه ناظر به عموم افراد است اما اولیاء الهی برعکس است )

۳. اصر: به معنای ثقل و مشقت.

۴ و ۵: تحمل و تحمّل : تفاوت مثل بالاست تحمل، حمل عادی و معمولی است( متعلقش اصر است). تحمّل، حمل سنگین و با مبالغه است ( متعلقش مالاطاقه لنا به)

جهت دوم : بحث اعرابی ۲ نکته

1_ربنا لاتواخذنا ان نسینا او اخطانا) عبارت " ان نسینا او اخطانا" جمله شرطیه است و جزاء محذوف است. و عبارت " لاتواخذنا" که در ابتدا آمده جزا نیست ( چون نمی‌شود مقدم بر شرط باشد اما مفسر جزا هست ) یعنی بوده ( ان نسینا او اخطانا فلا تواخذنا

2_ربنا لا تحمل علینا اصرا کما حملته علی الذین من قبلنا

کما حملته: محلا منصوب صفت برای مصدر محذوف ( مفعول مطلق نوعی ) در اصل اینطور بوده " ربنا ولا تحمل علینا اصرا حملاً مثلَ حملک علی الذین من قبلنا"

)"ما " در " کما" مصدریه است و تاویل به مصدر میبرد(

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo