< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/07/06

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع:توضیحاتی پیرامون تورات و انجیل

تورات :

الف. تورات واقعی با تورات فعلی تفاوتی دارد و آن این‌که تورات فعلی مشتمل بر۲۷ کتاب است ( عهد قدیم ) از این ۲۷ تا، ۵ کتاب را می گویند مربوط به خود حضرت موسی است و ۲۲ کتاب دیگر مال انبیای دیگر بنی‌اسراییل است ( مثلاً زبور حضرت داوود ) یعنی باید بگوییم تورات کتب مقدس است نه کتاب مقدس.

ب. توراتی که الان دست یهود است مشخص نیست به لحاظ سندی که همان تورات زمان حضرت موسی باشد تورات فعلی، سلسله سند مستقیم به حضرت موسی ندارد. توراتی که بر حضرت موسی نازل شده بود در دست یهودیان بود تا این‌ها آمدند به بیت‌المقدس که بعد از حمله بخت‌النصر این کتاب مقدس، از بین رفت و نسخه‌های دیگر را بُختُ النصر از بین برد. تورات فعلی به ۱ نفر می‌رسد و آن جناب عُزَیر است ( پیامبر نبود ) ولی قرآن کریم، همین تورات فعلی را (که در دست یهودیان زمان پیامبر بوده) به‌عنوان بخشی از کلام خدا قبول کرده ( امضای به‌نحو موجبه جزئیه ) ( انا أنزلنا التوراه فیها هدی و نور)....

اما درباره انجیل: انجیل واقعی در دسترس مسیحیان نیست مسیحیان ۴ انجیل اصلی دادند: لوقا، متی، یوحنا .... این ۴ انجیل ۴ نفر از مسیحیان نوشتند که ۱ نفرشان از حواریون بوده ( لوقا ) و بقیه شاگردان حواریون بودند. در قرآن، انجیل همیشه مفرد آمده با این‌که در زمان نزول قرآن ۴ انجیل رسمیت داشته اما قرآن نمی‌گه اناجیل برای این‌که نشان دهد آنچه بر حضرت عیسی نازل شده غیر از این ۴ انجیل است ( انجیل برنابا نزدیک‌ترین انجیل به قرآن است اما مسیحیت آن را به رسمیت نمی‌شناسد )

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo