< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/09/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع:تفسیر/سوره آل عمران/آیه 15

ادامه جهت سوم آیه ۱۵:

۳-تفسیر انبئکم: امور اخروی بهتر است از لذات دنیوی هم امور مادی که در آیه ۱۴ بیان شد هم امور اخروی هر ۲ مایه لذت برای انسان هستند اما باید ببینیم کدام ۱ برای انسان بهتر است؟ باید ببینیم ملاک افضلیت چیست؟ ملاک افضلیت ۲ چیز است: ۱-پایدار بودن ۲-خلوص از سختی‌ها و رنج‌ها (کدام خالص است و در کنار آن ناراحتی وجود ندارد)

۴-تفسیر للذین اتقوا عند ربهم: چرا گفته تقوا زیرا بهشت براساس اعمالی است که انسان انجام می دهد. ایمان اعتقاد انسان است اما مسئله تقوی مربوط به عمل می شود (تقوا یعنی انسان بواسطه اطاعت خدا خودش را حفظ کند) تقوا جامع بین ایمان و عمل صالح است.

۵-جنات تجری من تحتها الانهار: شروع می شود شمارش نعم اخروی؛ ۳ نعمت اخروی بیان می شود این ترتیب از اضعف به اقوی است (سوره محمد نهرهای بهشتی ویژگی‌هایش ذکر شده‌است) خالدین برای تاکید لذت است.

۶-تفسیر ازواج مطهره: مراد از مطهره در ۲ جهت است: الف. مطهر هستند از جهت خَلقی( در نهایت جمال و نشاط وشادابی) ب. مطهر هستند از جهت خُلقی.

۷- تفسیر رضوان من الله: این اوج نعمت‌های اخروی است چون کمال خدا از تمام کمال ها بالاتر است و رضایت پروردگار از بنده خودش بالاترین لذت است. هرچه کمال بیشتر شود لذت بیشتر می‌شود.

۸_ والله بصیر بالعباد: نعمت های اخروی بر اساس شایستکی هاست.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo