درس تفسیر استاد مهدی زمانیفرد
99/09/29
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:تفسیر
نکته سوم: کلمه صادقین:
۲ نظر:
۱-مجمعالبیان: مراد از صادقین ۲ چیز است: اول کسانی که دارای صدق در گفتار هستند دوم کسانی که در عملشان صادق هستند.
۲-علامه طباطبائی: مراد، صدق قولی است.
دلیل مجمعالبیان: اطلاق کلمه صدق است که هم صدق قولی و هم فعلی را میگیرد.
دلیل علامه: از صفات بعدی صدق عملی استفاده میشود. قانتین یعنی اطاعت دائمی پس معلوم میشود کسی که قانت است صدق عملی هم دارد لذا دیگر نیازی نیست که برای صادقین، صدق عمل بگوییم استاد: دلیل علامه قابلقبول است.
نکته چهارم: تفسیر قانتین:
۳ احتمال:
۱-مراد از قانتین، کسانی هستند که اهل طاعت هستند. ۲-کسانی که اطاعت دائمی دارند (زجاج)
۳- کسانی که واجبات را بخوبی انجام می دهند. در مجمعالبیان، این ۳ نظریه را ذکر کرده و هیچکدام بر دیگری ترجیح نداده ولی به نظرمان نظر دوم صحیح است قول اول صحیح نیست چون در لغت، قنوت به معنای اطاعت نیست بلکه به معنای دوام طاعت است (اطاعت دائمی) . قول سوم صحیح نیست زیرا با معنای لغوی سازگار نیست زیرا معنای قنوت ، مطلق اطاعت است به نحو دائمی چه در واجبات باشد یا ترک محرمات باشد یا....
نکته پنجم: کلمه منفقین: مجمعالبیان: اطلاق دارد هم انفاق مالی واجب و هم انفاقهای مستحب را شامل میشود.
عبادات اهل تقوا ۲ قسم است: بدنیه، مالیه.
نکته ششم: والمستغفرین بالسحار:
۲ نکته: ۱-مطلوبیت سحرخیزی. ۲-بهترین عبادت در سحر، استغفار است. بهترین نوع استغفار چیزی است که در روایات بیان شده که ۷۰ مرتبه استغفار در قنوت وتر است.
سحر به چه زمانی گفته می شود: یک ششم آخر شب، یک هشتم آخر شب، یکسوم.
عرفاً زمانی است که سیاهی شب به سپیدی صبح منتهی میشود (قبل از نماز صبح)
ارتباط صفات ششگانه با هم چگونه است؟ ظاهراً از اعلی به اضعف است اول استغفار کسی که استغفار کند توفیق انفاق پیدا می کند کسی که اهل انفاق است قانت میشود و دوام اطاعت پیدا می کند کسی که قانت شد صادق می شود و وقتی که صادق شد به مقام صابرین میرسد.
جهت پنجم: روایات: تفسیر برهان جلد ۱ صفحه ۶۰۲ حدیث ۳: استغفار سحرگاهان سیره پیامبر بوده. قنوت نماز وتر ۷۰ مرتبه استغفار.
روایت دوم: جلد ۱ صفحه ۶۰۳ حدیث ۴: معیار صدق مستغفرین بالاسحار، این است که ۱ سال بر این عمل مداومت کنند