< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/10/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:موضوع/سوره آل عمران/آیه 18

جهت چهارم:

نکته سوم: لا اله الا هو: دلالت بر توحید ذاتی می کند یعنی ذات واجب‌الوجود یکی بیشتر نیست (لااله‌الاالله توحید صفاتی، لا اله الا الله القیوم توحید افعالی) این براعت استهلال است برای آیات بعدی چراکه ما در مقام محاجه با اهل کتاب هستیم.

نکته چهارم: و الملائکة. شهادت ملائکه چگونه است؟ ملائکه هم تسبیح و تحمید خدا می گویند

(غافر ۷، شورا ۵، انبیا ۱۹ و ۲۰) تسبیح و حمد، مستلزم شهادت بر وحدانیت حضرت حق است

نکته پنجم:

اولوالعلم:

۲ نظر: ۱-مراد از اولوالعلم، انبیا و ائمه هدی هستند.

۲-اعم از انبیا و ائمه و تمام دانشمندانی که در مسئله توحید به مسئله علم رسیدند یعنی با براهین قطعی و استدلال‌های یقینی به مرحله توحید حضرت حق رسیدند.

استاد: به نظر تفسیر دوم صحیح است چون مطلق آمده، منتها درجه‌بندی دارد.

در آیه ۳ شهادت کنار هم قرار داده شده (خدا ملائکه اولوالعلم) شاید به خاطر این جهت باشد که به خاطر تثلیث نصاری باشد (اب، ابن، روح‌القدس)

نکته ششم:

قائما بالقسط: یعنی توحید، مستلزم عدل است و اگر بخواهیم برای خدا شریک قرار دهیم این ظلم است زیرا لازمه شریک قرار دادن این است که کسی که لایق و سزاوار الوهیت نیست، او را در جایگاه الوهیت قرار دهیم.

نکته هفتم: لااله‌الاالله هو العزیز الحکیم:

۲ صفت عزیز و حکیم هرکدام به بخشی از محتوای آیه برمی‌گردد. عزیز در رابطه با توحید است چون لازمه توحید، عزت است عزت یعنی نفوذناپذیری و استقلال کامل داشتن و تحت تاثیر چیزی قرار نگرفتن. حکیم: به قائما بالقسط می‌خورد. کسی که حکیم باشد عادل خواهد بود. حکمت یعنی اتقان عمل زمانی عمل اتقان دارد که همراه با عدالت باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo