درس تفسیر استاد مهدی زمانیفرد
99/12/11
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:تفسیر
آیه ۳۱
۵ جهت بحث جهت اول:
لغوی: الف) یحببکم الله: باب افعال از ماده محبت. ماده محبت در لغت عرب از جهت ثلاثی مجرد، مصدر دارد که میگوییم "مُحبه" اما از جهت فعل، فعل ثلاثی مجرد ندارد فعلش از باب افعال یا تفعیل است.
جهت دوم: اعرابی: یحببکم و یغفر، هر ۲ مجزوم است. یحبب، فعل مضاعف است فعل مضاعف جزمش سه جور است به فتح یا ضم یا فک ادغام. چرا مجزوم شده؟ جزای شرط است منتها جزایی معالواسطه.
فاتبعونی: جزای اول.
یحببکم: جزای دوم (جزای معالواسطه است یعنی اگر از من تبعیت کنید خدا شما را دوست دارد یعنی شرط مقدمی است که در عبارت نیامده)
جهت سوم: بلاغی:
۱ نکته: ۳ بار الله تکرار شده "وضع الظاهر موضع الضمیر"؛ شاید وجه بلاغی آن این باشد که: آیه دربار محبت خدا صحبت میکند وقتی سخن از محبوب است نام محبوب شیرین میشود و انساندوست دارد آن را تکرار کند.
جهت چهارم: نکات تفسیری:
۵ نکته:
۱-خلاصه آیه: این آیه درباره ۳ موضوع صحبت میکنند: محبت خدا، راه وصول به محبت خدا، آثار محبت پروردگار.
۲-وجه تناسب آیه ۳۱ با آیات قبل؛ در آیات گذشته سخن از رابطه ولایی با کفار بود حال در این آیه خدا میفرماید رسول خدا باید محور ولایی شما باشد (اگر انسان به موضوعی نقد دارد باید در مقابلش ۱ پیشنهادی هم داشته باشد و جایگزینی داشته باشد)
3_ان کنتم تحبون الله: دلالت براینکه راه محبت پروردگار، تبعیت از رسول خداست. هدف نهایی هر انسان عاقلی، محبت خداست.
راهش تبعیت از پیامبر است. تبعیت از پیامبر ۲ جور است:
۱ - در زمان حضور: اطاعت به فرامین حضرت.
۲-در زمان عدم حضور حضرت: تبعیت به انجام سنتهای سول است.
کتاب مکارمالاخلاق شیخ طبرسی، کُحل البصر فی سیره سید البشر محدث قمی. سنن علامه طباطبایی.
نهجالبلاغه: احب الناس الی الله المتاسی برسوله