< فهرست دروس

درس تفسیر استاد مهدی زمانی‌فرد

99/12/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:تفسیر/سوره آل عمران/_

ادامه آیه ۳۳ :

جهت سوم ۴-تفسیر آل‌عمران: مراد از آل‌عمران کیست؟ براساس بیان قرآن دوتا عمران داریم؛

۱ عمران، پدر حضرت موسی علیه‌السلام است و ۱ عمران پدر حضرت مریم است و اگر عمران اول مراد باشد آل‌عمران می‌شود حضرت موسی و هارون و اگر عمران دوم باشد آل‌عمران می‌شود حضرت مریم و مادر حضرت مریم و حضرت عیسی.

استاد:احتمال دوم قوی‌تر است به ۲ جهت:

الف) همین کلمه عمران در آیه ۳۵ هم آمده و در آن‌جا قطعا پدر حضرت مریم است (و چون آیات با هم مرتبط هستند و قرینه وحدت سیاق می‌فهمیم عمران آیه ۳۳ و ۳۵ یکی است) .

ب)از آیه ۳۳ تا ۶۱ سرفصل جدیدی است درباره معرفی شخصیت حضرت مریم و حضرت عیسی برای پاک‌سازی اتهامات و غلوی که یهودیان و مسیحیان به این‌ها وارد کرده بودند.

نکته:آل‌عمران، درواقع همان آل ابراهیم هستند علت این‌که این‌ها را جدا کرده این است که می‌خواهد محل بحث را مشخص کند و حب تفریطی و افراطی نسبت‌به این‌ها را مشخص کند.

۵ - تفسیر العالمین: دلالت بر تفضیل؛آیا برتری این‌ها بر عالمیان بالجمله است یا فی‌الجمله.

علامه: احتمال دوم درست است چون اگر بالجمله باشد و به‌صورت مطلق باشد آن‌وقت اشکالی پیش می‌آید و آن این‌که در این جا ۴ گروه تفضیل داده شده‌اند و حال‌آنکه وقتی نفر اول برتری مطلق داده شد دیگر نمی‌شود بگوییم که نفر دوم یا سوم هم برتری مطلق دارد. اشکال دیگر این‌که در خود همین ۴ گروه این‌ها با هم مساوی نیستند مثلاً حضرت نوح از حضرت آدم بالاتر است چون حضرت نوح جزء پیامبران اولوالعزم هستند و همین‌طور در آل ابراهیم لذا تفضیل در آیه، فی‌الجمله است یعنی این‌ها نسبت به‌غیر خودشان برتری دادند اما در خودشان چطور است؟ آیا در ۱ درجه اند؟ آیه ساکت است.

جهت چهارم: روایی:

روایات خاصه:

حول ۳ موضوع: ۱-آیا ازین آیه چیزی ساقط شده‌است؟ بعضی روایات می‌گویند "آل‌محمد" ساقط‌شده. تفسیر برهان جلد ۱ صفحه ۶۱۲ حدیث ۱.

استاد: هر روایتی اگر در عالی‌ترین درجه از سند باشد و دلالت بر تحریف قرآن کند این روایت باطل است (این روایت از جهت سند هم مشکل دارد)

۲-آیه دلالت بر فضیلت و برتری آل‌محمد دارند (ولو نام آن‌ها نیامده) تفسیر برهان جلد ۱ صفحه ۶۱۲ حدیث ۴ حدیث از حضرت رضا علیه‌السلام است

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo