< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1400/10/26

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: بیان امور مقدماتی/امور مربوط به ادله احکام و الفاظ شارع /وضع

 

ادامه مطلب اول: حقیقت وضع

بیان شد منشأ دلالت الفاظ بر معانی، رابطۀ تکوینی ذاتی میان آنها نبوده و بلکه جعل و وضع ارتباط و علاقه میان لفظ و معنا می باشد و بر این اساس بحث از حقیقت وضع و تعریف آن متصور خواهد بود. لذا بیان گردید دربارۀ حقیقت جعل و وضع، میان اندیشمندان علم اصول، اختلاف وجود دارد. بر اساس برخی تعاریف، وضع، امری واقعی می‌باشد، بر اساس برخی دیگر، امری اعتباری و بر اساس برخی دیگر، برزخی میان واقع و اعتبار و بنا بر این باید هر یک از این تعاریف به صورت جداگانه ذکر شده و مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در ادامه به بیان تعریف اول و نقد آن خواهیم پرداخت.

تعریف اول: تخصیص اللفظ بالمعنی

این تعریف، تعریف قدما و متأخرین قبل از محقق خراسانی «رحمة الله علیه» می‌باشد.

علاء الدین بخاری متوفای 730 هـ ق در شرح اصول بزدوی در مقام تعریف وضع می‌گوید: «هو تخصیص اللفظ بإزاء المعنی او تعیین اللفظة بإزاء معنیً بنفسها»[1] و در بعضی تعابیر، «جعل اللفظ دلیلاً علی المعنی»[2] آمده است.

صاحب فصول «رحمة الله علیه» در مقام تعریف وضع ابتدا می‌فرمایند: «الوضع تعیین اللفظ للدلالة علی المعنی بنفسه»[3] و سپس در مقام دفع اشکال عدم جامعیت این تعریف نسبت به وضع تعیّنی می‌فرمایند: «فالتعیین، جنسٌ یشمل جمیع التعیّنیّات و المراد به هنا ما یتناول التعیین عن قصدٍ و یسمّی هذا النوع من الوضع بالوضع التعیینی کما فی المجاز علی ما علیه الجمهور من انّه معیِّنٌ بإزاء معانیه المجازیّة بالتعیین النوعی و التعیین من غیر قصدٍ کما فی المنقولات بالغلبة و یسمّی هذا النوع من الوضع، بالوضع التعیّنی کما فی المجاز علی ما هو التحقیق عندنا من انّ تعیین اللفظ لمعناه، یستلزم تعیینه لما یناسبه بإحدی العلاقات و ان لم یقصد به ذلک».[4]

 

به نظر می‌رسد فرمایش ایشان، پاسخ از این اشکال نبوده و صرفاً یک توجیه می‌باشد؛ زیرا ارادۀ جمیع تعیّنیّات از لفظ «تعیین» در تعریف وضع که ظهور در توصیف واضع دارد، خلاف ظاهر این لفظ بوده و نیازمند قرینه می‌باشد، در حالی که در این تعریف قرینه‌ای بر ارادۀ این معنای خلاف ظاهر وجود ندارد؛ لذا به نظر می‌رسد این اشکال وارد باشد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo