< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1401/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: مباحث علم اصول/طرق ایصالی الفاظ، افعال و تقاریر صادره از شارع /ادله عدم وقوع تحریف

 

ادامه استدلال چهارم: حدیث ثقلین

متن حدیث ثقلین ذکر گردیده و بیان شد حدیث ثقلین بر اساس تمامی مبانی در تعریف تواتر، تواتر معنوی دارد. در مورد وجه دلالت این حدیث بر عدم تحریف به نقیصه در قرآن کریم بیان شد مرحوم محقّق خویی «رحمة الله علیه» می فرمایند دو تقریب در این زمینه وجود دارد. کلام محقّق خویی «رحمة الله علیه» راجع به تقریب اوّل بیان گردیده و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در ادامه به بیان تقریب دوّم در کلام ایشان خواهیم پرداخت.

ادامه کلام محقّق خویی «رحمة الله علیه»

ایشان در مقام بیان تقریب دوّم برای استدلال به حدیث ثقلین بر عدم وجود تحریف به نقیصه در قرآن کریم می فرمایند: «اگر تحریف به نقیصه در قرآن کریم راه داشته باشد فارغ از امر به تمسّک به کتاب الله، نفس ترک کتاب الله در میان امّت که تعبیر «انّی تارکٌ فیکم الثقلین، کتاب الله ...» بر آن دلالت دارد لغو خواهد بود، زیرا قول به امکان تحریف قرآن کریم موجب سقوط کتاب الله از حجّیّت می باشد، چون بنا بر این قول، این احتمال وجود دارد که قرائنی که خداوند متعال برای اراده خلاف ظاهر از برخی آیات نصب نموده است، از قرآن حذف شده باشد و با وجود چنین احتمالی، ظواهر قرآن همچون مطلقات و عمومات آن فی حدّ نفسه قابل استناد نخواهند بود؛ بله، در صورتی که ائمّه اطهار (ع) این قرآن موجود را امضاء نموده و رجوع به آن را برای مردم تجویز نموده باشند، قرآن حجّت خواهد گردید ولی در این صورت، حجّیّت قرآن نیازمند امضاء عترت بوده و این اوّلاً با حجّیّت استقلالی هر یک از کتاب و عترت که در حدیث رفع مطرح شده است سازگاری ندارد و ثانیاً با ثقل اکبر بودن کتاب الله و ثقل اصغر بودن عترت که در این حدیث مطرح شده است، سازگاری نخواهد داشت».[1]


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo