< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1401/11/23

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: طرق ایصالی الفاظ، افعال و تقاریر صادره از شارع/کتاب /ادله عدم وقوع تحریف

 

ادامه شبهه اوّل: روایات موهِم وقوع تحریف در قرآن کریم

بیان شد یکی از مهمترین شبهات مطرح در زمینه تحریف قرآن کریم که کسانی که شیعه را متّهم به اعتقاد به تحریف می نمایند نیز به همین شبهه استناد نموده اند، چهار طائفه از روایاتی است که در این زمینه وارد شده است. بحث در طائفه اوّل از این روایات یعنی روایاتی بود که تصریح به وقوع تحریف در قرآن کریم نموده اند. در این زمینه چهار روایت بیان گردید. در ادامه به بیان سه روایت دیگر از روایات مربوط به طائفه اوّل و همچنین روایات طائفه دوّم و طائفه سوّم خواهیم پرداخت.

ادامه طائفه اولی: روایات مشتمل بر عنوان تحریف در قرآن کریم

روایت پنجم، روایتی است که شیخ کلینی «رحمة الله علیه» در کافی از علی بن سوید نقل نموده اند که می گوید: «کتبت الی ابی الحسن موسی علیه السلام و هو فی الحبس کتاباً ...» و ادامه می دهد تا به پاسخ امام (ع) می رسد که حضرت در ضمن این پاسخ می فرمایند: «اؤتُمِنوا علی کتاب الله ، فحرّفوه و بدّلوه».[1]

روایت ششم، روایتی است که در کامل الزیارات از حسن بن عطیّه از ابی عبد الله (ع) نقل شده که می فرمایند: «اذا دخلت الحائر فقل: اللهم ان هذا مقام اکرمتنی[2] ... اللهم العن الذین کذبوا رسلک و هدموا کعبتک و حرّفوا کتابک[3] ».

روایت هفتم، روایتی است که از حجّال از قُطَبَة بن مَیمون از عبد الاعلی از امام صادق (ع) نقل شده است که می فرمایند: «اصحاب العربیّة یحرّفون کلام الله عزّ و جلّ عن مواضعه».[4]

طائفه ثانیه: روایات دالّ بر حذف اسماء ائمّه (ع) از برخی آیات

برخی روایات دلالت بر آن دارند که اسماء ائمّه (ع) از برخی آیات حذف شده است که این دلیل بر وقوع تحریف در قرآن کریم می باشد.

روایت اوّل، روایتی است که شیخ کلینی «رحمة الله علیه» از محمد بن فضیل از ابی الحسن (ع) نقل می کند که فرمودند: «ولایة علی (ع) مکتوبةٌ فی جمیع صحف الانبیاء و لم یبعث الله رسولاً الّا بنبوّة محمّدٍ و ولایة وصیّه علی (ع)».[5]

 

دوّمین روایت، روایتی است که شیخ کلینی «رحمة الله علیه» در کافی[6] از ابی بصیر و عیاشی[7] در تفسیر خود از ابی الجارود از امام باقر (ع) نقل کرده اند که می فرمایند: «قال امیر المؤمنین (ع): القرآن نزل اربعة ارباع، ربعٌ فینا و ربعٌ فی عدوّنا و ربعٌ سننٌ و امثال و ربعٌ فرائض و احکام و لنا کرائم القرآن».

سوّمین روایت، روایتی است که شیخ کلینی «رحمة الله علیه» در کافی از امام باقر (ع) نقل نموده اند که می فرمایند: «نزل جبرئیل بهذه الآیة علی محمّد (ص) هکذا: و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فی علیٍّ، فأتوا بسورةٍ من مثله».[8]

طائفه ثالثه: روایات دالّ بر تبدیل برخی کلمات در قرآن کریم

برخی روایات در ظاهر دلالت دارند بر اینکه برخی کلمات قرآن کریم تغییر کرده و تبدیل شده اند.

روایت اوّل، روایت علی بن ابراهیم قمّی در تفسیر خود باسناده عن حریز عن ابی عبد الله (ع) است که ابتدا در مقام نقل آیه قرآن می فرمایند: «صراط من انعمت علیهم، غیر المغضوب علیهم و لا الضالّین» و سپس به تفسیر آن می پردازد.[9]

روایت دوّم، روایتی است که از عیّاشی از هشام بن سالم از امام صادق (ع) نقل شده است که ابتدا در مقام نقل آیه ای از آیات مذکور در قرآن موجود فرمودند: «انّ الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران»، و سپس در مقام توضیح آن فرمودند: «هو آل ابراهیم و آل محمّدٍ علی العالمین، فوضعوا اسماً مکان اسمٍ»[10] یعنی به جای آل محمّد، آل عمران آورده اند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo