< فهرست دروس

درس خارج اصول استاد عباسعلی زارعی‌سبزواری

91/06/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اوامر

 

مطلب اول: پیشینه بحث از اوامر به طور کلی

بحث از اوامر به دلیل اینکه امّهات الفاظ مستعمله در لسان شارع از این نوع می باشد، دارای پیشینه طولانی بوده و مربوط به ابتدای تدوین علم اصول است به طوری که به جرات می توان ادعا کرد که تدوین کتابی اصولی بدون طرح مبحث اوامر را یا نمی توان یافت و یا کمتر می توان پیدا کرد.

در میان علمای امامیّه، کتاب «التذکرة باصول الفقه»[1] تالیف شیخ مفید یا «مختصر التذکرة»[2] تالیف شیخ ابی الفتح، محمد بن علی الکراجکی الطرابلسی ، جزء اولین تالیفات در علم اصول است که بحث از اوامر را به عنوان نحستین بحثی که اصل و قانون در جهت شناختن معانی قرآن شناخته می شود مطرح کرده است. هر چند که بحث از این مطلب نیز مانند سایر مباحث آن بسیار مختصر انجام گرفته است. شاگرد شیخ مفید یعنی سید مرتضی «رحمة الله علیه» در کتاب «الذریعة»[3] بحث از اوامر را گسترده تر و با یک نظام جدیدی مطرح کرده است و برای اولین بار در این کتاب بحث از ماده امر از بحث از هیئت امر تفکیک شد و اقسام صیغه امر به صورت جداگانه ای مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

پس از ایشان، شاگرد بزرگوارشان شیخ طوسی «اعلی الله مقامه الشریف» در کتاب «العدة في أصول الفقه‌»[4] نیز بحث از اوامر را با یک نگاهی جدید و اضافه کردن مباحثی نو مطرح می کند و با اهتمام تمام و دقّت بیشتر و طرح آراء مخالفین از اصولیون عامّه و نقد آنها و استشهاد به آیات قرآن کریم این بحث را رونق جدیدی می بخشد.

بعد از این بزرگواران اشخاصی مثل محقق حلّی در «معارج الاصول»[5] ، علامه حلّی در «مبادی الوصول الی علم الاصول»[6] و تمام کسانی که متاخّر از آنها هستند، به مبحث اوامر به عنوان یک مبحث مهمّ اصولی و دخیل در استنباط احکام شرعی نگاه می کردند و این حاکی از اهمیت این مبحث و ترتّب آثار علمی و عملی و فقهی بسیار زیادی بر این مبحث است. در آینده ما نیز در ذیل ورود به هر مبحث سعی می کنیم پیشینه طرح آن مبحث به صورت خاص و کیفیّت ابتدای بحث از آن مبحث را یاد آوری کنیم که قطعا طرح پیشینه که مغفول عنه اصولیون امروز است در نتیجه گیری و مباحث تاثیر گذار است.

در میان علمای عامّه هم کمتر کسی پیدا می شود و شاید نتوان پیدا کرد کسی را که به این مبحث ورود پیدا نکرده باشد. در کتاب «المعتمد»[7] ابو الحسین بصری معتزلی که جزء اولین کتابهای اصولی اهل سنّت است تا کتابهایی مثل «التبصرة»[8] و «اللمع»[9] شیرازی، «میزان الاصول» سمرقندی، «روضة الناضر»[10] ابن قدامه، «الاحکام فی اصول الاحکام»[11] آمدی، «الاحکام»[12] ابن حزم، «المحصول»[13] فخر رازی و مانند اینها ملاحظه می کنید که بحث از اوامر به صورت جدی مطرح شده است. البته در کیفیّت طرح هر یک از مباحث اختلافاتی است که در ادامه اشاره خواهد شد.

 


[1] - التذكرة بأصول الفقه تأليف الإمام الشيخ المفيد محمد بن محمد النعمان ابن المعلم أبي عبد الله العكبري البغدادي ( 336 - 413 ه‌ ). كتاب التذكرة بأصول الفقه از بهترين كتاب‌ها براى شناخت ديدگاه‌هاى اصولى شيخ مفيد و فقهاى معاصر با ايشان و تاريخچه مباحث اصولى به شمار مى‌آيد.
[2] - مختصر التذكرة بأصول الفقه للشيخ أبي الفتح، محمد بن علي الكراجكي الطرابلسي 449 ه و هذا مختصر لكتاب التذكرة بأصول الفقه تأليف الإمام الشيخ المفيد محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبي عبد اللَّه العكبري البغدادي (336 - 413).
[3] - الذريعة إلى أصول الشريعة، نوشته ابو القاسم، على بن حسين موسوى، معروف به سيد مرتضى علم الهدى (355 - 436 هجرى قمرى)، اين كتاب در اصول فقه نوشته شده و داراى 14 باب است. هر باب نيز مشتمل بر چندين فصل مى‌باشد.اين كتاب از دو جهت بسيار حائز اهميت است:الف) از اين جهت كه اولين كتاب كامل در اصول فقه شيعه اماميه است و قبل از تأليف اين كتاب، كتاب كاملى در اصول فقه اماميه - خصوصا با روشى كه در اين كتاب به كار برده شده - در دست نيست. بنابراين كتاب «الذريعة» را بايد مهمترين و قديمى‌ترين منبع اصول فقه شيعه اماميه دانست.سيد مرتضى در اين كتاب علاوه بر نظريات بزرگان شيعه، آراء برخى علماى اهل سنت همچون «ابوحنيفه» و «شافعى» و «جبائيان» و امثال آنان را هم نقل كرده است.ايشان در هر مسأله از مسائل علم اصول - مانند ساير علوم - داراى نظرى متين و رأيى وزين است و بايد تأليف اين كتاب را مبدأ تاريخ استقلال علم اصول شيعه اماميه دانست.ب) سيد مرتضى در اين كتاب - چنانكه خود در مقدمه مى‌گويد - مسائل اصول فقه را از مسائل اصول دين جدا كرده، در حالى كه در كتابهاى قبل از آن، مسائل اصول فقه و اصول دين با يكديگر خلط مى‌شده است.
[4] - العدة في أصول الفقه‌ اثر گران‌قدر شيخ الطائفه، ابو جعفر، محمد بن حسن طوسى (385 - 460 هجرى). ایشان در اين كتاب نظريات شيخ مفيد را آورده. او براى آراء سيد مرتضى نيز، ارزش خاصى قائل است كه بخش‌هاى فراوانى از كتاب «الذريعة» را بدون آنكه عبارت آن را تغيير دهد در اين كتاب نقل كرده است.
[5] - معارج الأصول‌، اثر محقق حلى، شيخ نجم الدين، ابو القاسم، جعفر بن حسن بن يحيى بن سعيد هذلى (602 - 676 هجرى قمرى). از ديگر ويژگى‌هاى اين كتاب، اشاره به ديدگاه‌هاى اصولى بسيارى از علماى شيعه و سنى است كه از اين جهت براى كتاب ارزش و اعتبار والايى را ايجاد مى‌كند. محقق حلى در اين كتاب در اكثر مسائل با رعايت اختصار، به طرح ديدگاه‌هاى اصولى ديگر علماى علم اصول و ادله آنها و ردّ يا پذيرش آن همراه با دليل مى‌پردازد.
[6] - مبادى‌ء الوصول إلى علم الأصول‌ اثر گرانقدر علامه حلى، جمال الدين، ابو منصور، حسن بن يوسف بن على بن مطهر حلى است. (648 - 726 هجرى قمرى). از ويژگيهاى مهم اين كتاب مقايسه ميان ديدگاههاى اصولى علماى شيعه و اهل تسنن است و اين ويژگى در نزديكى آراء و عقايد به هم و شناخت شفاف‌تر علماى مسلمان از ديدگاههاى يكديگر بسيار مؤثر است. از ديگر برجستگيهاى اين كتاب بررسى آراء و نظريات گوناگون و ادله آن و سپس طرح مجتهدانه رأى خود و يا بعد از تعديل و يا اضافه قيود بر آن مى‌باشد. مانند نظريه مؤلف در حقيقت و مجاز و يا موافقت ايشان با ابو حنيفه در بحث عموم و خصوص در اينكه استثناء بر خلاف اصل است و مباحث فراوان ديگر.
[7] - المعتمد في أصول الفقه، محمد بن علي بن الطيب البصري أبو الحسين.
[8] - التبصرة فی اصول الفقه، إبراهيم بن علي بن يوسف الفيروز آبادي الشيرازي أبو إسحاق.
[9] - اللمع في أصول الفقه، إبراهيم بن علي بن يوسف الفيروز آبادي الشيرازي أبو إسحاق.
[10] - روضة الناظر وجنة المناظر، عبد الله بن أحمد بن قدامة المقدسي أبو محمد.
[11] - الإحكام في أصول الأحكام، علي بن محمد الآمدي أبو الحسن.
[12] - الإحكام في أصول الأحكام، علي بن أحمد بن حزم الأندلسي أبو محمد.
[13] - المحصول في علم أصول الفقه للامام الأصولي النظار المفسر فخر الدين محمد بن عمر بن الحسين الرازي (544 - 606 ه‌جری قمری).

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo