< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

88/09/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تولید مثل و اضطراب
برای تولید مثل صحیح باید دستگاه تناسلی مرد و زن سالم باشد. مثلا بیضه های مرد که یک جفت غده از غدد درون ریز در ایشان است مسئول ساختن هورمون های مردانه و اسپرم می باشند و هورمون تسترون ترشح می کنند که ویژگی های مردانه از قبیل کلفت شدن صدا، رویش موی زبر در صورت، زیر بغل و عانه و افزایش توان جنسی است را به عهده دارد.
اگر کسی از نظر ژنتیکی هنگام تولد یک بیضه یا هر دو بیضه اش در داخل شکم باشد باید توسط فوق تخصص کودکان جراحی شود تا آنها به بیرون از بدن و به داخل کیسه ی بیضه قرار بگیرند.
اگر بیضه ها ضربه بخورند و یا اگر موادی مانند کافور مصرف شود و یا اگر توسط پرتوهای اتمی رادیوم و اورانیوم اشعه هایی به آن برسد (مانند زیاد ماندن در اتاق عکس برداری فک و ریشه های دندان یا قسمت رادیولوژی، عکس رنگی و سی تی اسکن مانند آن) و یا اگر بیضه های را در بیاورند، شخص عقیم می شود. همچنین است مصرف اسانس های شیمیایی که هفتاد نوع از آنها وجود دارد که بیضه ها را در تولید اسپرم ضعیف و گاه متوقف می کند.
بیضه ها در داخل کیسه ی اسکروتوم قرار دارد که به کیسه ی بیضه مشهور است. بیضه ها در دوران جنینی در داخل شکم و نزدیک کلیه ها قرار دارند اما در ماه هفتم حاملگی شروع به پائین آمدن کرده و وارد کیسه ی بیضه می شوند. گاهی از اوقات یکی یا دو تا از آنها پائین نمی آیند ولی اگر این حالت تا دو سالگی حل نشد باید توسط جراحی اقدام به پائین آوردن آنها شود و الا موجب عقیمی و ایجاد سرطان بیضه می گردد.
سرطان بیضه معمولا در جوانان بین 15 تا 35 ساله شایع تر است. اولین علامت سرطان بیضه وجود توده ی بدون درد در بیضه که به تدریج بزرگ می شود. در پزشکی جدید توسط شیمی درمانی به درمان آن اقدام می کنند.
گاه تجمع مایع منی موجب تورم روده های پیش در پیش موجود در بیضه می شود و ربطی به سرطان بیضه ندارد و گاه عقیمی به دلیل پیچ خوردگی بیضه یعنی واریکوسل می باشد. گاه به سبب تجمع مایع اضافی در پشت بیضه که به آن هیدروسل می گویند عقیمی رخ می دهد.
گاه ژنتیکی لوله ی دفرام تنگی مجرا دارد یا خون شخص وازکتومی نموده است و در نتیجه عقیم می باشد. همچنین اگر تعداد اسپرم کم باشد و یا جهش آن کم باشد عقیمی و ناباروری رخ می دهد.

در روایت است که جمیع قرآن در ﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ جمع شده است و جمیع آن در نقطه ی زیر باء بسم الله است و روایت است که امام علی علیه السلام فرموده است که من نقطه ی زیر باء هستم.
علامه مجلسی در بحار این روایت را نقل کرده است و آن را توضیح عرفانی و فلسفی داده است.[1]
ملا صدرا نیز در اسفار، ج 7، صفحات 32 تا 34 این روایت را بحث کرده است و مطالب فلسفی و عرفانی مختلفی در مورد آن بیان کرده و سرآخر نتیجه گرفته است که نقطه ی باء بسم الله همان امام علی علیه السلام است.
این علامت آن است که فردی که تحت ولایت است کارهای خود را با استعانت به اهل بیت انجام می دهد. اگر کسی توسل به اهل بیت که واسطه ی متصل بین بشر و خداوند است را ترک کند به دلشوره و اضطراب مبتلا می شود که این خود یکی از بیماری های ثابت شده در بحث اعصاب و روان است.
اضطراب اگر فراگیر شود موجب می شود که نه بدن انسان سالم باشد و نه روان و نه روح او سالم بماند.
اختلالات هورمونی و ترشح زیاد آدرنالین از غده ی هیپوفیز موجب اضطراب می شود.
گاه اختلالات اجتماعی مانند، تورم، بازنشستگی، حقوق کم و مانند آن موجب اضطراب می شود.
چهل دقیقه پیاده روی که به صورت سریع انجام شود تا چهارده درصد موجب کاهش اضطراب می شود.
انسان نباید نسبت به زیردست ظلم کند. بنا بر این نباید به اولاد ظلم کرد و از آن طرف نباید کاری کرد که فرزند لوس بار آید. محبت افراطی در کودک موجب اختلالات اضطرابی در کودک می شود و با کوچکترین چیز به هم می ریزند و مضطرب می شود. کودک باید در آینده که از محیط خانه فاصله می گیرد باید بتواند روی پای خود بایستد و مستقل شود از این رو نباید در محیط خانواده محبت بسیار و در حد افراط ببیند.
ما نیز وقتی به اهل بیت متوسل می شویم باید بدانیم که هرچه از ولایت صادر می شود خیر است از این رو اگر گاه استجابت دعای خوب ما به تأخیر می افتد برای این است که حالت استقامت و صبر در ما زیاد شود و مانند کودکان لوس بار نیاییم. انسان به هر چه می رسد باید با زحمت خودش باشد کما اینکه خداوند در قرآن می فرماید: ﴿وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى[2] انسان باید سعی خود را بکند و بعد به اهل بیت نیز توسل کن و اگر هم مصلحت در عدم استجابت بود باید صبر کرد. دنیای جای عمل است نه جای تنبلی و کسلی.
اگر انسان درصدد جلب رضایت این و آن باشد همیشه مبتلا به پریشان فکری است و تمرکز فکر خود را از دست می دهد. اما اگر کسی رضایت خداوند را جلب کند از این اضطراب خلاص می شود.
فاصله ی طبقاتی شدید نیز موجب اضطراب می شود. مخصوصا این حالت در زنان که روحیه ی آنها از مردان حساس تر است شدیدتر ظاهر می شود. مخصوصا چامعه شناسان می گویند که قرن بیست و یکم قرن اضطراب و نگرانی است. هر کس که اضطرابش بیش از شش ماه ادامه یابد این علامت افسردگی در اوست.
علائم اختلالات اضطرابی گاه به صورت از بین رفتن کانون خانه و خانواده رخ می دهد. گاه به صورت وجود ترس کاذب در دل فرد و اجتماع مضطرب نمودار می شود. ترس در بین جمع بودن نیز از علائم آن است و فرد مضطرب ترجیح می دهد که در جایی باشد که کسی او را نبیند. مثلا وقتی تنها است به راحتی قرآن را با صوت می خواند ولی در میان جمع توان انجام آن کار را ندارد و زبانش لکنت گرفته و یا سرخ می شود و یا اندامش شروع به لرزیدن می کند. چنین فردی نمی تواند در صحنه های نبرد، جوامع سیاسی و دیپلماسی و عرصه های رؤیایی با مخالفین شجاعت لازم را از خود بروز دهد.
اختلالات اضطرابی در افراد میان سال و کهنسال به شکل بیشتری رخ می دهد زیرا بدن در این سنین ضعیف می شود ولی فکر و عقل او خوب کار می کند. اینجاست که اسلام ولایی به احسان به والدین و هدیه دادن و دید و بازدید ها توصیه می کند. جوانان نیز باید بدانند که روزی خودشان نیز به این سنین می رسند و اگر آنها در مورد والدین، ارحام و همسایه های خود مودّت و مهربانی و سرکشی داشته باشند دیگران نیز در این سنین به کمک آنها خواهند رفت.
اضطراب موجب اختلالات ذهنی و مشکل حافظه و عدم تمرکز می شود. حتی اگر اضطراب شدید شود عصب مثانه دچار اختلال می شود و فرد به ریزش بی اختیار ادرار مبتلا می شود. اضطراب در کودکان نیز ممکن است به این مشکل منجر شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo