< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/10/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اهمیت شام، دفع عوارض آلودگی هوا
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ لَا تَدَعُوا الْعَشَاءَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَةٍ إِنِّي أَخْشَى عَلَى أُمَّتِي‌ مِنْ‌ تَرْكِ‌ الْعَشَاءِ الْهَرَمَ فَإِنَّ الْعَشَاءَ قُوَّةُ الشَّيْخِ وَ الشَّابِّ.[1]
یعنی شام را ترک نکنید حتی اگر به اندازه ی خوردن یک دانه خرما باشد زیرا من بر کسی که شام را ترک کند می ترسم که اگر شام اول شب را ترک کنند به پیری زودرس (پیری فیزیولوژی) برسند. مراد از پیری زودرس پیری در شنوایی و سایر قوا و وجود رخوت در انجام کارها است. زیرا زود خوردن شام، (بعد از نماز عشاء شام خوردن) هم موجب ازدیاد قوت و نیروی فرد مسن می شود و هم کسی که جوان است.
انسان در بین روز نباید پرخوری کند و یا کم تحرک باشد و از فست فودها، غذاهای صنعتی، قندهای شیمیایی و یا اسانس ها استفاده کند تا دچار چاقی مفرط نشود. حذف کردن شام از جیره ی غذایی نوعی تقلید کورکورانه از شرق و غرب است مانند کسی که عمدا سحری را از جیره ی غذایی حذف می کنند. باید صبح زود و اول آفتاب صبحانه خورد و اول شب بعد از نماز مغرب و عشاء شام خورد. برای رفع اضافه وزن می توان ناهار نخورد و به جای آن از سبزیجات و میوه ها استفاده کرد ولی صبحانه و شام را نباید ترک کرد.
از امیر مؤمنان علی علیه السلام روایت است که می فرماید:
عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‌ عَشَاءُ الْأَنْبِيَاءِ بَعْدَ الْعَتَمَةِ (ثلث اول شب) فَلَا تَدَعُوا الْعَشَاءَ فَإِنَّ تَرْكَ الْعَشَاءِ خَرَابُ الْبَدَنِ. (شام نخوردن و عادت به نخوردن شام خرابی بدن را به دنبال دارد که از جمله آن اختلالات در خواب است و دیگری ضعف بنیه ی شدید می باشد.) [2]
الْعُيُونُ، بِالْأَسَانِيدِ الثَّلَاثَةِ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‌ مَنْ‌ أَرَادَ الْبَقَاءَ وَ لَا بَقَاءَ فَلْيُبَاكِرِ الْغَدَاءَ (باید غذای بکر و غذایی که مانده نیست بخورد. در بعضی از نسخ، الغذاء آمده است.)... [3]
عین این روایت از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است.

برای اینکه غذا، برای انسان درمان باشد و موجب درد و بیماری نشود باید به نکاتی که در روایات است توجه کرد و آن اینکه نباید حاوی اسانس شیمیایی باشد، فست فود و صنعتی نباشد. همچنین باید مصرف به مقدار لازم باشد و پرخوری و بدخوری در کار نباشد. همچنین باید جنسیت را در نظر گرفت. اگر زن است آیا در دوران عادت ماهیانه و یا حاملگی و یا شیردهی است یا نه. همچنین باید غذای آشامیدنی فرد مناسب با تحرک و شغل انسان باشد. اگر کسی کارمند است و فقط پشت میز است غذایش با کارگر و یا کسی که نامه بر و پیک است و تحرکش بالا است باید فرق داشته باشد. غذای بالا برای کسی که کم تحرک است یا موجب درد مفصل می شود که به سبب تجمع پروتئین در مفصل است یا موجب سنکوب و اضافه وزن و بزرگ شدن شکم و مانند آن می شود و اگر فرد پر تحرک است و غذایش کم دچار ضعف می شود. در پزشکی جدید برای درمان تجمع پروتئین در مفاصل دارویی وجود ندارد و این کار را با جراحی حل می کنند.
در بحث آب درمانی مفصلا توضیح داده ایم که در ضمن فوائد روزه از نظر اسلام و علم روز به چه گونه است. در یکی از این جلسات در مورد آب درمانی از منظر شرع توضیح دادیم و آن اینکه فرد ده روز آخر ماه شعبان را به نیّت شعبان روزه می گیرد و سی روز ماه رمضان را روزه می گیرد و یا اینکه این چهل روز را به گونه ای دیگر روزه بگیرد و آن اینکه آخر شعبان و سی روز رمضان را روزه می گیرد و بعد اول شوال که روز عید است را که نباید روزه بگیرد و بعد از روز دوم تا دهم شوال مستحب است روزه بگیرد که جمعا چهل روز می شود اگر کسی این روزها را به سبک آب درمانی روزه بگیرد به این گونه که همراه آب عسل رقیق بخورد، با این کار تجمع پروتئین در مفاصل از بین می رود.
باید غذا را نزد کسی خورد که اهل سخاوت و جود و کرم باشد مانند امام حسن مجتبی و جواد الائمه و تمامی چهارده معصوم. اینها مانند خداوند (ذو الفضل العظیم) هستند. اگر انسان سر سفره ی و خوان الهی است نباید بسم الله و الحمد لله را ترک کند. خوردن غذای مومنینی که اهل جود و فضل و کرم هستند، موجب رفع درد می شود ولی خوردن غذای فرد خسیس موجب بیماری است زیرا با هر لقمه ای که فرد می خورد مورد نگاه غضب آلود فرد قرار می گیرد به همین دلیل در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم:
طَعَامُ‌ الْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ الْبَخِيلِ دَاءٌ. [4]
در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم:
وَ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: لَا يَنْبَغِي لِلشَّيْخِ الْكَبِيرِ أَنْ يَنَامَ إِلَّا وَ جَوْفُهُ مُمْتَلِئٌ مِنَ الطَّعَامِ فَإِنَّهُ أَهْدَأُ لِنَوْمِهِ وَ أَطْيَبُ لِنَكْهَتِهِ‌.[5]
یعنی کسی که کهن سال است و پیر فرتوت می باشد سزاوار است با شکم گرسنه نخوابد و اینکه معده اش از غذای تازه که مطابق نیاز و سن و سال و تحرکات او مملو باشد. (با شکم گرسنه خوابیدن موجب اختلالات خواب در فرد می شود.) این کار خوابش را مهیاتر می کند و خواب عمیق لازم را به او می رساند. یکی از فوائد خواب عمیق پیشگیری از سکته های مغزی و قلبی است کسانی که به بی خوابی بیشتر به سکته مبتلا می شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که می فرماید: أَوَّلُ خَرَابِ‌ الْبَدَنِ‌ تَرْكُ‌ الْعَشَاءِ. [6]
یعنی اولین خرابی که علت برای خراب شدن بدن انسان می شود و روان او را به هم می ریزد و موجب آشفتگی ذهنی می شود این است که انسان شام نخورد.
همچنین اگر انسان کم تحرک و پرخور باشد و شام را دیروقت بخورد او هم به مشکل مبتلا می شود. چنین فردی هم سردل می کند و هم ترش می کند، فضای دهانش بدبو می شود و وقتی صبح بیدار می شود دهانش تلخ است. چنین کسی دچار تصلب شرائین، اضافه وزن، درد مفاصل، دردهای مربوط به پهلو می گیرد و مشکل پروستات پیدا می کند. چنین کسی مانند کسی است که اصلا شام نخورده است.
بستنی شکلاتی مثلا کالری و انرژی ای که حتی از یک وعده غذایی بیشتر است وارد بدن می کند. همچنین این غذا حاوی کافئین زیاد است که خود موجب لجن صفراوی می شود و صفرا را غلیظ کرده و موجب کم خونی و فقر آهن می شود.
کافئین زیاد و قرص ضد حامله ای موجب سنگ پیگمانته ای قهره ای صفرا می شود همچنین اگر فرد عفونت ادراری یا تناسلی داشته باشد به سنگ های پیگمانته ای سیاه مبتلا می شود. سنگ های صفرا که 80 درصد آن کلوسترولی است و 15 درصد آن پیگمانته ای قهوه ای و 5 درصد آن پیگمانته ای سیاه است.
بعضی از بی اشتهایی ها به سبب وسواسی شدید است یعنی فرد در نحوه ی خوردن، نوع مصرف و پوشاک وسواسی دارد.
اما نکته ای در مورد پوشاک: در کشور ایران هر ساله چهار هزار میلیارد تومان در بازار صنعت پوشاک در کشور هزینه می شود. دویست و پنجاه هزار نفر در صنعت پوشاک در ایران کار می کنند. متأسفانه در این کار فرصت سوزی های بسیاری می شود و به شکل بیرویه از چین و جاهای دیگر پوشاک وارد می شود که گاه دست دوم به بالا است که نه تنها صنعت پوشاک را نابود می کند بلکه موجب بیماری های عفونی بسیاری مانند هپاتیت و زگیل و مانند آن می شود.
در بحث روانشناسی بالینی و بحث علوم رفتاری و بحث اخلاق عمومی و در بحث روابط عمومی سالم آمده است که قیمت کالا در طول زمان از ذهن مشتری پاک می شود ولی کیفیت کالا و طول عمر مفید کالا هرگز از ذهن مشتری پاک نمی شود. در نتیجه برندسازی و مارک معتبر که علامت کالای با کیفیت است باید گسترش یابد.
در ملت صاحب الزمان باید انسان عاقلانه عمل کند و یکی از نشانه های آن داشتن قدرت صحیح است و اینکه آن را به جا به کار بگیرد تا در نتیجه ظالمین از صحنه ای اجتماعی و اجرایی حذف شوند و با این کار زمینه ی ظهور حضرت فراهم می شود.
به هر حال تبلیغات مناسب، کیفیت کالا، بازاریابی درست و جذب مشتری که بدون هیچ غش و نیرنگ است موجب فروش بهتر و بیشتر کالای تولید شده می شود.
نکته ای در مورد ویروس آبولا: ویروس مزبور واکسن ندارد و سریعا مسری است و منتشر می شود و اگر کسی مبتلا به ویروس آبولای فعال شود تا نود درصد از بین می رود.
در مورد سیب باید دانست سیب یک نوع تب بر است و ضد عفونی کننده و ضد سوء هاضمه است. و اگر نزولات بارانی کم شود و هیدروکربن ها و سوخت های فسیلی زیاد باشد و سرب معلق در هوا زیاد باشد برای اینکه افراد دچار سرطان ریه و یا دچار مسمومیت ناشی از سرب نشود، باید بعد از هر غذا یک عدد سیب رسیده ی شیرین بخورد زیرا سیب، سرشار از پکتین است و پکتین موجب می شود که سرب موجود در بدن جذب شود و از طریق ادرار دفع شود.
از این رو در میان انگلیسی ها این مثل وجود دارد که اگر کسی هر روز یک سیب بخورد به دکتر محتاج نمی شود.
سیب یک نوع آنتی هیستامین طبیعی است و انسان را از قرص های مشابه شیمیایی بی نیاز می کند.
برای مقابله با آلودگی هوا می توان از یک لیوان شیر تازه ی گاو هر روز صبح که به همراه عسل طبیعی است استفاده کرد. اگر کسی فشار خون بالا ندارد و یا سوء تغذیه دارد و یا اینکه املاح بدنش کم است می تواند شیر مزبور را با هفت عدد خرما بخورد. اما اگر کسی فشار خونش بالای هفده است و یا قند خونش بالای دویست می باشد نباید در مصر خرما زیاده روی کند. در 24 ساعت از سه تا خرما بیشتر نخورد.
دیگر اینکه به همراه غذا برای گردش خون و برای حفظ تولید مثل به نوع نرمال از سبزی کاسنی به همراه غذا استفاده کند.
باید توجه داشت که هرگز نباید میوه ها و سبزیجات را به همراه لبنیات مصرف کرد زیرا مانع جذب کلسیم از لبنیات می شود. بنا بر این ماست شیرین یا دوغ کم چرب را قبل از غذا خورد. البته بعضی از میوه های را می توان با غذا خورد مانند پرتقال و یا لیمو شیرین و یا سبزیجات و کاهو ولی بعضی از میوه ها را باید بعد از غذا خورد مانند سیب شیرین، انار شیرین، خربزه شیرین و یا خرما.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo