< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: بیماری ها مسری و عفونی
بحث در بیماری های عفونی و مسری مانند ویروس ابولا، آنفولانزا، جذام و مانند آن است و یا بیماری هپاتیت بی.
در روایت است که هیچ وقت نباید گذاشت که بیماری ها مسری فراگیر شود. اگر منطقه ای آلوده بود، اگر انسان خود در آن منطقه باشد نباید به منطقه های دیگر رود زیرا موجب می شود که آن بیماری مسری به جای دیگر منتقل شود. اگر هم در منطقه های دیگر بوده نباید به منطقه ی آلوده وارد شود.
به همین دلیل در روایات از همنشینی و غذا خوردن با جذامی نهی شده است:
وَ قَدْ وَرَدَ فِرَّ مِنَ الْمَجْذُومِ فِرَارَكَ مِنَ الْأَسَدِ[1]
یعنی همان گونه که انسان از شیر فرار می کند باید از فرد جذامی نیز فرار کند. این بدان معنا است که فرد جذامی باید در قرنطینه ی کامل باشد تا درمان قطعی کامل شود.

در طب النبی آمده است: إذا سمعتم‌ بالطاعون‌ بأرض فلا تدخلوها، و إذا وقع بأرض و أنتم بها فلا تخرجوا منها[2]
این روایت در مورد طاعون است ولی به آن در تمامی بیماری های مسری می توان عمل کرد.

عن امیر مؤمنان علیه السلام: َ الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَق‌[3]
یعنی بیماری های واگیر دار نباید وجود داشته باشد (بلکه باید سریع در رفع آن اقدام کرد.) در مورد بیماری ها واگیر دارد باید تمامی کادرهای پزشکی اعم از پرستار و غیره مراقبت های ویژه مانند زدن ماسک و امثال آن را رعایت کنند.
مثلا اگر کسی را سگ هار گاز بگیرد، باید ابتدا محل را با شامپو و مانند آن شست و ضد عفونی کرد. مریض را نباید جابجا کرد تا مبادا دیگری مبتلا شوند بنا بر این نباید او را در بیمارستان عمومی و یا ماشین سوار کرده به جایی برسانند زیرا افراد بسیاری ممکن است مبتلا شوند. باید سریع به اورژانس خبر دهند تا اقدامات لازم و قرنطینه و ضد عفونی به شکل صحیحی انجام شود.
این را مقایسه کنید با آنچه غرب و شرق انجام می دهند که خود به جای جلوگیری از بیماری خود به گسترش آن کمک می کنند از جمله در جنگ های بیولوژیکی از این بیماری ها استفاده می کنند یا مثلا به شکل مرموز افراد را ترور می کنند. آنها غالبا از روش دیگر هراسی استفاده می کنند. این یک روش کهنه و قدیمی کاپیتالیسم و لیبرالیسم جهانی است از جمله اینکه مثلا بسراغ ایران هراسی، مسلمان هراسی، اسلام هراسی و یا شیعه هراسی می روند. آنها با این کار ایجاد هراس و موجب کاذب می کنند که اثر سویی به نام افراط گرایی به همراه دارد در نتیجه گروه های سلفی، وهابی، داعشی و مانند آن بروز می کند.
از دیگر آثار دیگر هراسی این است که ابرقدرت ها می خواهند مقدمه ی حمله ی نظامی وسیع و کشتار زیاد را در سطح جهان ایجاد کنند. از این رو می بینیم که اروپائیان در طی دویست سال سی و هشت میلیون نفر از ساکنان ایالات متحده که سرخپوستان هستند را قتل عام کردند.
این هراس موجب فعال ماندن بازار اسلحه فروشی می شود. همچنین موجب گرم نگه داشتن کوره ی جنگ و فتنه در سرتاسر عالم می شود. همچنین موجب اشتغال مسلمانان به برخورد با این مشکلات می شود در نتیجه از کار خود عقب می مانند.
به همین سبب آنها به بیوتروریست روی می آورند. این نوع سلاح ها بسیار برای تولید کنندگان آن مقرون به صرفه است زیرا این نوع میکروب ها و ویروس ها چون موجودات زنده هستند خودشان تکثیر می شوند و احتیاج به تولید انبوه ندارند.
در دولت آمریکا هزینه های انواع سلاح ها برای تخریب یک کیلومتر مربع را بررسی کرده اند و حاصل آن این شد که سلاح های غیر اتمی بیشترین هزینه و سلاح های بیولوژیک کمترین هزینه را در بر دارد بدین گونه که هزینه ی سلاح غیر اتمی برای تخریب مساحت مزبور به دلار آمریکا دو هزار دلار می باشد، با سلاح های اتمی هشتصد دلار، با سلاح های شیمیایی ششصد دلار و با سلاح های بیولوژیک هزینه اش کمتر از یک دلار می باشد.
این مطالب در این کتب ذکر شده است:
·نگاهی بر مبانی بیوتروریسم، تدوین و تألیف مهندس احسان اکبری
·آشنایی با بیوترورسم، تألیف دکتر کیارش قزوینی و همکاران
·مبانی و کلیات اپی دمیلوژی بالینی و کنترل بیماری های مرتبط با بیوتروریسم تألیف و تدوین دکتر حاتمی
·آمادگی نظام بهداشت در برابر بیوترورسیم، تألیف دکتر علی اکبر احمدی
·مقابله ی با تروریسم یا مدیریت بحران، تألیف سید رضا حسینی دوست.
·بیوترورسیم یا شبه جنگ های بیولوژیک، تألیف محمد حسن شاه حسینی.
·تهدید زیستی در بخش کشاورزی، تألیف پروانه جعفری و همکاران
·سلاح های بیولوژیک و بیوترورسیم و اثر آن بر کشاورزی و تنوع بیولوژیک
·بیوترورسیم و آبله، تألیف زهرا حجتی بناب و همکاران
·خطر نوپدیدی آبله به عنوان بیوترورسیم، تألیف دانیال خاجوی و همکاران



[2] طب النبی، ص 5.
[3] نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره ی 400.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo