< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

93/11/26

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: عسل و زنبور عسل
خداوند در قرآن در مورد عسل می فرماید: ﴿وَ أَوْحى‌ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ[1]
﴿ثُمَّ كُلي‌ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكي‌ سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ في‌ ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ[2]
برای تحقیق در مورد عسل می توان به این کتاب ها مراجعه کرد:
·التحفة الرضویة فی مجرّبات الامامیة ص 126 مطلب 57،
·کتاب زنبور عسل نوشته ی موریس مترلینگ،
·کتاب اسراری از زندگی حیوانات نوشته ی عباسعلی محمودی، صفحات 66 تا 72 مبحث زبان زنبوران عسل.
·کتاب اکولوژی در جهان حشرات تألیف پریوش حلم سرشت و اسماعیل دلپیشه، از صفحه ی 52 تا 78.
·کتاب عسل درمانی، تألیف الهام وفایی
·کتاب زنبور درمانی، گردآوری و ترجمه توسط مهندس بهار صالح نژاد که درمان با استفاده از محصولات زنبور عسل را معرفی می کند.
·عسل درمانی، نوشته ی دکتر محمد دریایی.
·کتاب از زندگی زنبورها نوشته ی پروفسور کارل بن بریش که برنده ی جایزه ی نوبل شده است و دکتر مهندس نعمت الله شهرستانی آن را ترجمه کرده است.
·مروری بر کلیات طب سنتی ایران، چاپ دهم. ص 221 مبحث حلو (طعم شیرین.)
در کتاب اخیر در مبحث حلو آمده است: طعمی است که سطح زبان را نرم و ملایم و منبسط و مستوی می کند و اندکی حرارت در آن پدید می آورد. طعم حلو، لذیذ است و برای طبیعت مدبره دوست داشتنی است و قوه ی جاذبه ی کبد نیز آن را به سرعت به سوی خود جذب می کند و به آن اشتیاق دارد. طعام های شیرین به سبب اعتدال حرارت و لطافت جوهرشان به حسب مراتب خود، منزج، ملین، مرقق و ذوب کننده هستند. مانند شکر. البته مراد از شکر، شکر زرد خوزستان یا شکر طبیعی نی شکر مازندران که سرخ است. مراد از عسل هم عسل طبیعی است که از شهد گل های غیر سمی. همچنین است دوشاب انگور و توت و شیره ی توت و خرما (که کرم قهوه ای است که گلوکوز و ساکاروز آن کمتر است و یا خرمای سیاه که گلوکوز و ساکاروز آن بیشتر است. البته در خرما قند فراکتوز کمتر است) همچنین است میوه ی رسیده ی انجیز چه تازه باشد و یا به صورت مناسب خشک شده باشد. همچنین است عسل های گرم که عسل استخودوس از همه انواع عسل ها گرم تر است و بعد عسل آویشن و بعد عسل نعناع.
اگر کسی نوجوانا است و قند خونش پائین است یعنی زیر هفتاد می باشد یا کهنسال است و قندش زیر نود می باشد که همواره ضعیف بوده و پوستش خشک می باشد چنین کسانی اگر دارای کم خونی و یا فشار خون پائین هستند که احساس ضعف و خواب آلودگی دائمی دارند برای درمان باید عسل طبیعی که گرم است را با آب یا آب جوش ولرم رقیق کرده، شکر طبیعی به آن اضافه می کنند و حرارتی ملایم می دهند تا کمی قوام آید و آن را میل کند. این معجون خشونت سطح زبان را نیز برطرف می کند و عطش آور است و بعد از آن باید آب جوشیده ی ولرم را مصرف کرد.
مسلمانان باید از زنبور عسل درس بگیرند و اینکه در روایات آمده است که مثل شیعیان ما مثل زنبور عسل است باید شفاف شود انسان نباید از زنبور عسل کمتر باشد در هر کلونی چهل هزار زنبور عسل وجود دارد:
1.در جامعه ی زنبور عسل یک زنبور عسل بی کار وجود ندارد.
2.در میان آنها بزهکاری وجود ندارد.
3.در میان آنها عدم بهداشت وجود ندارد و تمامی افراد رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می کنند.
4.در میان آنها زندگی فردی وجود ندارد بلکه هر فرد مشغول به کار اجتماعی منسجم است.
5.در میان آنها اغتشاش نیست و نهایت هماهنگی و وحدت وجود دارد و همه برای به اتمام رساندن کار صحیح با هم تعامل دارند.
6.در میان آنها هیچ کس علیه ملکه اقدام نمی کند. حال باید دید تعامل مسلمانان در صدر اسلام علیه صدیقه ی طاهره چگونه بوده است.
7.جامعه ی زنبور عسل پویا است و همه از مدیریت متمرکز خیر تبعیت می کنند مثلا همه در گرده افشانی مشارکت می کنند. (در آمریکا در منطقه ی کالیفورنیا یک و نیم میلیون درخت بادام توسط زنبوران گرده افشانی می شوند که از فروش بادام و عسل حاصله از آن سالیانه چهارده تا پانزده میلیارد دلار به دستشان می آید.) مسلمانان نیز باید مانند زنبوران عسل خیررسان باشند.
استعمال سم های شیمیایی علاوه بر از بین بردن زنبوران عسل می شود در مورد انسان نیز موجب بروز انواع کودکان ناقص الخلقة و اختلالات حافظه و انواع سرطان ها می شود. همچنین ایجاد عقیمی می کند. سم های شیمیایی حافظه ی زنبوران را نیز مختل می کند و در آنها نارسایی تولید مثل ایجاد می کند.
8.زنبور عسل اگر نیش بزند می میرد. او هنگامی نیش می زند که بخواهد از خود و مجموعه دفاع کند در نتیجه با نیش زدن مصلحت مجموعه را بر خودش مقدم می دارد. زنبور عسل همچنین مصلحت ملکه را مصلحت خودش مقدم می دارد.
تا کنون سی هزار مقاله، کتاب و مجله در مورد زنبور عسل نوشته و منتشر شده است. عمر متوسط زنبور عسل بین دو تا هفت هفته است.
9.زنبورهای عسل هم کندوهای خوب می سازند و هم آن را تمییز نگه می دارند.
10.زنبورهای عسل نیازمند به ملکه ی خود هستند. جهان اسلام نیز به حضرت صدیقه ی طاهرا وابسته است.
11.زنبورهای عسل کار تولیدی خوب و مستمر دارند و روحیه ی عملکرد سخاوتمندانه و قانعانه دارند به گونه ای که در طول عمر خود که دو الی هفت هفته است سه قطره عسل می خورند ولی چند کیلو عسل تولید می کنند.
زنبورها گاه کوچ کننده اند و گاه ثابت و مقیم.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo