< فهرست دروس

درس طب استاد ضیائی

94/02/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: العین (چشم)
اگر کسی شب قبل از خواب با پودر سنگ سرمه ی سیاه اصفهان سرمه بکشد، چشم او از اشک ریزی بی مورد و آب مروارید در امان خواهد بود:
[ثواب الأعمال‌] عَنِ الْعَطَّارِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عُمَرَ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْكُحْلُ عِنْدَ النَّوْمِ أَمَانٌ مِنَ الْمَاءِ[1]
گاه چشم قرمز می شود و اشک ریزی بی مورد دارد و سفیدی آن متلهب شده است. در این صورت باید
1.با آب تمیز چشم را شست تا اگر چیزی در چشم (مانند کف مایع ظرفشویی) وارد آن شده باشد شستشو داده شود.
2.همچنین نباید در آب استخری که کلر زیادی دارد شنا کرد یا سعی کرد که آب وارد چشم نشود. آب کلر برای چشم و شش ضرر دارد.
3.به مدت چند هفته به استخر و سواحل آب کنار دریا و رودخانه و برکه نروند.
4.بعد از غذا یک عدد سیب رسیده مصرف شود زیرا گاه گیرنده ی اچ یک در جدار معده دچار مشکل می شود که در نتیجه به قرص آنتی هیستامین احتیاج دارند. سیب حاوی آنتی هیستامین رسیده است و اشک ریزی بی مورد را خوب می کند.
قرمزی و خارش و سوزش چشم را می توان با جوشانده ی برگ برهنگ مداوا کرد به این گونه که روزی چند قطره و چند بار آن را در چشم بچکانند.
ریزگردها سبب ناراحتی های چشم و ایجاد آب مروارید چشمی می شوند. حتی نور شدید خورشید در پیک بار آن مانند ده صبح تا دو بعد از ظهر در زمستان و پاییز و از ده صبح تا چهار بعد از ظهر در بهار و تابستان موجب آب مروارید می شود علاوه بر اینکه برای پوست ضرر دارد و موجب سرطان پوست می شود.
حتی لامپ های کم مصرف و لامپ های مهتابی، چشم انسان را ضعیف می کند و سرطان زا می باشد مخصوصا که اگر نیم سوخته باشد و شکسته شده باشد. گاز متصاعده از آن و پودر آن سرطان زا می باشد.

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا وَجَعَ إِلَّا وَجَعُ الْعَيْنِ وَ لَا هَمَّ إِلَّا هَمُّ الدَّيْنِ[2]
یعنی هیچ دردی مانند درد چشم سخت نیست و هیچ همتی بالاتر از همت دین نمی باشد. یکی از صفات مؤمنین این است که همت آنها عالی است.

الْمَحَاسِنُ، عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْهَاشِمِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَلِيٍّ الرَّافِعِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَمْأَةُ مِنْ نَبْتِ الْجَنَّةِ وَ مَاؤُهَا نَافِعٌ مِنْ وَجَعِ الْعَيْنِ[3]
کماء برای درد چشم مفید است.

اگر کسی خشکی چشم داشته باشد، ممکن علت آن دیابت و قند بالا و نوسانی باشد. آینها باید از قطره ی خاصی استفاده کنند تا کور نشوند.
کسانی که با مواد شیمیایی کار می کنند مانند مواد آرایشی و رنگ های شیمیایی مو، آنها نیز گاه به خشکی چشم مبتلا می شوند. آنها ممکن است به آب سیاه و آب مروارید نیز مبتلا شوند و حتی ممکن است به یک سری از نارسایی های پوستی و روی مبتلا گردند بنا بر این باید از ماسک های خاصی استفاده کنند.
همچنین کسانی که با بخش رنگ ریزی ماشین و مانند آن کار می کنند. یا کسانی که در رادیاتور نیروگاه در صدد گرفتن رسوب آب هستند.
از دیگر علل ایجاد خشکی چشم، از کار افتادگی غده ی اشکی چشمی است که در دو گوشه ی چشم وجود دارد. این غده ها در بیست و چهار ساعت چشم را مرطوب نگه می دارند.
از دیگر علل خشکی چشم، ایجاد سنگ در مجرای اشک چشم است. لوله ای است که از غده ی اشکی به پشت استخوان بینی می رسد و به گوش و حلق راه دارد. در این صورت باید پیش متخصص چشم رفت تا از طریق خاصی آن را در آورد.
برای درمان خشکی چشم، باید به همراه غذا یک پیاز متوسط قرمز مصرف شود. همچنین یک پر سیر که همی توان آن را جوید و هم قورت داد که هم فشار خون را پائین می آورد و هم ضد تصلب شرایین است و هم ایجاد اشک طبیعی می کند.
اگر هم قرار شد قطره ای در چشم چکانده شود آن را زیر پلک پائین چشم باید چکاند.
برای خشک کردن چشم با دستمال روی چشم را خشک می کنند و دستمال تمیز را به خود چشم نباید زد.
یک سری از بیماری های چشمی به سبب زدن دست آلوده و یا دستمال آلوده به چشم است. بعضی از انواع بیماری چشم مانند تراخم چشم اگر شدید شود چشم را کور می کند.
عرق طبیعی گل محمدی (گلاب طبیعی) که سبک است (نه گلاب سنگین) هر روز صبح و هر شب هر بار یک قطره در چشم چکانده شود.
اگر کسی علاوه بر بیماری های چشم، رماتیسم هم دارد از روغن بنفشه ی طبی که در پایه ی روغن زیتون فشار اول تولید شده است را در چشم بچکانند. روغن مزبور باید طبیعی باشد و گلیسرین و پالم و پارافین مانند آن در آن نباشد. آن را صبح و شب هر باب یک قطره در چشم بچکاند.
به هر حال باید بهداشت فردی را رعایت کرد. شانه، مسواک و دستمال هر کسی باید جدا باشد حتی اگر اعضاء یک خانواده باشند. اینکه بعضی از مردم یک چوب مسواک یا مسواک یا خلال همراه خود دارند و در جانماز می گذارند و دم به دم از آن استفاده می کنند کار بسیار اشتباهی است.
گاه فرد به افتادگی شبکیه مبتلا شده است. باید نزد متخصص رفت تا آن را جراحی کرده بالا بیاورد تا دید فرد برگردد. اگر فشار چشمی بالا رود فرد ممکن است به این بیماری مبتلا شود. اگر فشار چشمی بین یازده و دوازده باشد خوب است ولی اگر به هجده و بیست و دو برسد خطرناک است و باید نزد متخصص قرنیه یا متخصص شبکیه یا جراح چشم رفت و علت آن را بررسی کرد تا دید چرا مجرای زجاجیه بسته شده است. اگر فرد دچار افتادگی شبکیه شود آنها دید در شب را از دست می دهند و در نور زیاد هم چیزی نمی بینند.
کسانی که به قند بالای نوسانی مبتلا هستند گاه فشار چشمی آنها به بالای سی و پنج نیز می رسد که در نتیجه دکتر به آنها قطره ی تیمولول تجویز می کند.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo