< فهرست دروس

موضوع: کدو

گفتیم کدو اقسام زیادی دارد و سه قسم آن که عبارتند از یقطین، دُبّاء و قَرع در روایات آمده است.

کدو گیاهی است یک ساله که خزنده بوده و برگ های آن به شکل قلب و پهن است و پوشیده از کرک ریز است. گل های کدو زرد رنگ است و گل ماده و نر دارد که روی یک پایه قرار دارند. ریشه ی آن باریک است و کمی بلند و طعم آن شیرین است.

خوردن جوشیده ی ریشه ی آن مسکر است و نباید آن را مصرف کرد.

کدو از گیاه علفی دارای ساقه های بلند است. گل ها یقطین، زردرنگ است و میوه، پوست، تخم و گل آن به شکل پخته یا ترشی یا مربا یا تهیه ی روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

نوعی از کدو حلوایی است که در کشور آمریکا و کانادا می روید و تا شصت کیلوگرم نیز می رسد.

ترکیبات شیمیایی در صد گرم از کدو حلوایی:

    1. در کدو سبز و کدو حلوایی هجده کالری

    2. در کدو حلوایی نود و یک گرم آب و در کدو سبز و تخم آن نود و چهار گرم آب است.

    3. در کدو حلوایی یک گرم و در کدو سبز و تخم آن یک و یک دهم گرم پروتئین گیاهی وجود دارد.

    4. در چربی های مفید گیاهی در کدو حلوایی و کدو سبز و تخم آن یک دهم گرم چربی وجود دارد البته مخفی نماند که چربی های گیاهی، بدون کلسترول هستند.

    5. نشاسته در کدو حلوایی پنج ممیز چهار دهم گرم در کدو سبز و تخم آن سه و شش دهم گرم است.

    6. کلسیم در کدو حلوایی بیست و یک میلی گرم و در کدو سبز و تخم آن بیست و هشت میلی گرم است.

    7. فسفر در کدو حلوایی چهل و پنج میلی گرم و در کدو سبز و تخم آن سی میلی گرم است.

    8. آهن در کدو حلوایی هشت دهم میلی گرم و در کدو سبز پنج دهم میلی گرم و در تخم آن چهار دهم میلی گرم است.

    9. پتاسیم که ضد فشار خوردن است در کدو حلوایی بیست و چهار میلی گرم و در کدو سبز دو و دو دهم میلی گرم و در تخم آن دو و دو دهم گرم است.

    10. ویتامین ب 1 در کدو حلوایی پنج دهم میلی گرم و در کدو سبز و تخم آن پنج صدم میلی گرم است.

    11. ویتامین ب 2 در کدو حلوایی یازده صدم میلی گرم و در کدو سبز و تخم آن نه صدم میلی گرم است.

    12. ویتامین ب 3 در کدو حلوایی شش دهم میلی گرم و در کدو سبز و تخم آن یک میلی گرم است. بنا بر این کسانی که نرم استخوان دارند یا استخوان ساق پایشان حالت پرانتزی شده است می توانند از آن استفاده کنند.

    13. ویتامین سی در کدو حلوایی نه میلی گرم و در کدو سبز بیست میلی گرم و در تخم آن بیست و دو میلی گرم است.

    14. ویتامین آ در کدو حلوایی هزار و ششصد واحد بین المللی و در کدو سبز و تخم آن چهارصد واحد بین المللی است.

خوردن صد و پنجاه گرم کدو حلوایی نیاز بدن را به الیاف گیاهی در بیست و چهار ساعت تأمین می کند.

خواص دارویی کدو:

طبع کدو سرد و تر است یعنی خنک کننده و مرطوب است و بدن را از حالت اسیدوز به حالت قلیایی تبدیل می کند. در نتیجه موجب کاهش اضافه وزن می شود.

کدو مانند بادمجان مهمترین غذا برای کسانی است که می خواهند وزن خود را کم کنند و یا نورمال نمایند. سیب، زیره، چای آلبالو خشک، زنیان، دم کرده ی فندق و یک قاشق چایخوری لاک گیاهی محلول با یک قاشق غذاخوری سرکه ی سیب نیز این خاصیت را دارد. البته آخری را به مدت چهل روز ادامه دهند که ظرف دو مال موجب کم کردن حدود پانزده کیلو از وزن می باشد.

تخم کدو خام کرم روده را دفع می کند و چون تخم آن سمی نیست حتی اطفال هم می توانند از آن استفاده کنند. از آن قوی تر مغز خام تخم هندوانه است. می توان پنجاه گرم تخم کدو را پودر کرده و با عسل مخلوط کرد و بعد از آن خوب است یک قاشق غذاخوری روغن زیتون که مسهل است مصرف شود. البته روغن کرچک موجب عقیمی شود و لاک گیاهی و گل خارمریم و نخود سبز و سنگ دانه (مولمولی) و گل نیلوفر آبی هم موجب عقیمی می شود.

کدو ملین و مدر است و موجب رفع سوء هاضمه می شود.

فرد تب دار اگر کدوی بخار پز را مصرف کند تب او کاهش می یابد.

کدو برای افراد گرم مزاج و صفراوی مناسب است.

کدو خون ساز است و به این منظور باید آن را با آب غوره و یا سرکه ی انگور عسکری مصرف کنند و مناسب است که آن را در روغن زیتون خوراکی فشار اول طبخ کنند.

برای رفع دندان درد آب کدو را غرغره کنند که گلو درد را نیز کاهش می دهد. (قرنفل یا میخک دارویی نیز ضد دندان درد است.)

آب کدو در درمان گوش درد مفید است بدین منظور چند قطره آب آن را در گوش بچکانند. البته گوش درد انواع مختلفی دارد که باید دقت کرد از چه دارویی باید استفاده کرد. مثلا گاه درد گوش به سبب واکس اضافی گوش و یا مشکل پرده ی صماخ است که باید آن را به گونه ی دیگری درمان کرد.

کدو برای برطرف کردن التهابات معده مفید است. گاه درد معده به سبب ورم معده است که بدین منظور باید میوه ی زالزالک یا گیاه افسنطین مصرف کرد.

سرسوزه ی معده را با سیب می توان مداوا کرد. برای زخم معده مغز میوه ی شاه بلوط مفید است. همچنین است قرص گیاهی شیرین نوش. درد شکم گاه به سبب پانکراس و یا طحال و یا آپاندیس است که درمان دیگری می طلبد.

کدوی پخته را نیز می توان روی کلیه و کبد گذاشت. البته این کار فقط مسکن درد است و بعد باید علت درد را پیگیری کرد که آیا ورید کبد متورم شده است یا کبد مبتلا به شن شده است و مانند آن.

خوردن پوست کدوی خشک، بواسیر و خونریزی معده و روده را درمان می کند. مانند موملایی شیرین بیان و میوه ی بلوط.

تخم کدوی خام حافظه را قوی می کند و تورم پروستات را درمان می کند و چربی مفید خون را بالا می برد و سرفه و اخلاط خون را درمان می کند و برای زخم مثانه و روده و سوزش مجرای ادرار مفید است. اگر مجرای ادرار عفونی بود هر هشت ساعت یک خوشه انگور مفید است. اگر سوزش ادرار به سبب ازدیاد اوره ی ادرار باشد که در نتیجه دیر رفتن به دستشویی و یا مصرف کم آب رخ می دهد باید آب زیاد مصرف کند. کدو مسمی یا حلوایی نیز به صورت خام یا بخارپز مفید است. اگر معده ی فرد ضعیف است ابتدا کدو را بخارپز کرده بعد به آن عسل طبیعی زند و مصرف کند.

روغن تخم کدو برای رفع دلپیچه مفید است بدین منظور دو عدد گردوی مغز پخت که در آتش گذاشته و مغز آن پخته است را در دو عدد در بیست و چهار ساعت مصرف کنند.

کدو و تخم آن برای پیشگیری از سرطان مفید است و حتی کمک به درمان بعضی از سرطان ها می کند. کدوی بخارپز و هویج زرد بخارپز برای بیماران سرطانی، بیماران سکته ای و بیماران قلبی عروقی مفید است. سبزی تره فرنگی، میوه ی انار شیرین برای ورم و سرطان پروستات مفید است (مخصوصا که انار با پرده ی روی آن مصرف شود.)

آب کدو حلوایی اگر تبدیل به شیره شود برای مبتلایان به یرقان (کبد چرب گرید یک و دو یا زردی) مفید است. پیازموش (پیاز صحرایی) به مقدار نیم کیلو در پنج کیلو آب به مدت دو ساعت جوشانده شود و بعد آب آن صاف شود و بعد که ولرم شد با پنج کیلو عسل استخودوس مخلوط شود و مصرف شود به این گونه که در موارد سبک هر هشت ساعت یک قاشق غذاخوری و اگر شدیدتر باشد هر هشت ساعت نصف استکان و برای حالت سرطانی هر هشت ساعت یک استکان مصرف کند.

برای هپاتیت بی ویروسی از سکنجبین نعنایی نیز می توان استفاده کرد.

کدو مدر است و کلیه را از تنبلی در می آورد. اگر به سبب بالا بوده اوره فرد مبتلا به تب شده است کدو به سبب مدر بودن اوره را پائین می آورد و تب فرد کاهش می یابد (همچنین است مصرف، کاهو و آب)

کدو حلوایی سینه را نرم می کند و اخلاط و سرفه را آسان می کند و سرفه ی خشک را درمان می کند و چسبندگی اخلاط را بر طرف می کند و احتقان و خروسک را خوب می کند. بدین منظور کدو را باید بخارپز کرد. باید دقت داشت که یکی از علت های لکه بینی در زن حامله و سقط جنین سرفه های مکرر است. همچنین است لعاب به دانه، آب نخود (که دارویی بسیار قوی است.) برای صاف کردن صدا می توان از انار شیرین استفاده کرد.

کدو رخسار را درخشان و صورت را شاداب می کند (انار شیرین و تخم گلرنگ نیز مفید است.) کدو می تواند به صورت ماسک بر روی چهره نیز قرار گیرد و بدین منظور باید نیم ساعت بر روی پوست بماند. از روغن کدو نیز می توان استفاده کرد (مانند خوردن میوه ی طالبی و مالیدن آب آن به پوست و یا مانند آب خیار بوته ای.)

حتی در روایات است که خواندن نماز شب موجب زیبا شدن و نورانی شدن چهره می شود.

خوردن کدو با عدس موجب رقت و نرمی قلبی می شود و قدرت بر جماع را زیاد می کند.

کدو برای درمان قولنج نیز مفید است.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo