کلام و فلسفه سال 1395-1394
الشفاء - منطق - برهان/ الشفاء - منطق - برهان
مرحوم استاد محمدحسین حشمت پور

موضوع متن درس(ویراستاری) شنیدن صوت دریافت صوت
بيان مثال براي جايي كه قياس غلط باعث جهل مركب در قضيه ذات وسطي مي شود كه قضيه سالبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي موجبه، كاذبه است و حد وسط، غير مناسب است/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسط مي شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/03/10
بيان جايي كه صغري و كبري هر دو سالبه است و مغالط مي خواهد به نتيجه ي مطلوب خودش برسد/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شود كه قضيه سالبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي موجبه، كاذبه است و حد وسط، غير مناسب است/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسط مي شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/03/09
ادامه بحث اينكه قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شود كه قضيه سالبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي موجبه، كاذبه است و حد وسط غير مناسب است/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسط مي شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/03/04
قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شود كه قضيه سالبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي موجبه، كاذبه است و حد وسط مناسب است/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسط مي شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/03/03
بيان اين مطلب كه قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شود كه قضيه ي موجبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي سالبه، كاذبه است و حد وسط، نامناسب مي باشد و از شكل اول استفاده مي شود به طوري كه يك مقدمه صادق باشد و يك مقدمه كاذب باشد/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطِ نامناسب شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4 95/02/29
بيان اين مطلب كه قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شود كه قضيه ي موجبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي سالبه، كاذبه است و حد وسط، نامناسب مي باشد و از شكل اول استفاده مي شود به طوري كه يك مقدمه صادق باشد و يك مقدمه كاذب باشد/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطِ نامناسب شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4 95/02/28
بيان اين مطلب كه قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شود كه قضيه ي موجبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي سالبه، كاذبه است و حد وسط، نامناسب مي باشد و از شكل اول استفاده مي شود به طوري كه يك مقدمه صادق باشد و يك مقدمه كاذب باشد/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطِ نامناسب مي شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/02/27
بيان اين مطلب كه قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شود كه قضيه موجبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي سالبه، كاذبه است و حد وسط، نامناسب است و از شكل اول استفاده مي شود/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ذات وسط نامناسب مي شود؟/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود؟/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/02/22
ادامه بيان اين مطلب كه قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شودكه قضيه ي موجبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي سالبه، كاذبه است/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسط مي شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/02/21
قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسطي مي شودكه قضيه ي موجبه ي ذات وسط، حق است و قضيه ي سالبه، كاذبه است/ قياس غلط چگونه باعث جهل مركب در قضيه ي ذات وسط مي شود/ قياس غلط چگونه در اَشكال راه پيدا مي كند و باعث جهل مركب مي شود/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/02/20
ادامه بيان فرض سوم در جايي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان حالتي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان شكل دوم مغالطه در تبديل موجبه كليه به سالبه كليه/ قياس غلط چگونه در اَشكال پيدا مي شود/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/02/19
ادامه بيان فرض دوم در جايي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد، سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان حالتي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد، سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان شكل دوم مغالطه (تبديل موجبه كليه به سالبه كليه )/ قياس غلط چگونه در اَشكال پيدا مي شود/ فصل4/ مقاله3/ برهان شفا. 95/02/15
بيان فرض دوم در جايي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد، سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان حالتي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد، سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان شكل دوم مغالطه (تبديل موجبه كليه به سالبه كليه )/ قياس غلط چگونه در اَشكال پيدا مي شود/ فصل4/ مقاله3/ برهان شفا. 95/02/13
بيان فرض دوم در جايي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد، سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان حالتي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه باشد، سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ بيان شكل دوم مغالطه (تبديل موجبه كليه به سالبه كليه )/ قياس غلط چگونه در اَشكال پيدا مي شود/ فصل4/ مقاله3/ برهان شفا. 95/02/12
بيان فرض اول در جايي كه مغالط مي خواهد در قضيه صادقه كه به صورت موجبه كليه مي باشد، سالبه كليه را از شكل دوم بدست بياورد/ اگر مغالط بخواهد در قضيه اي كه به صورت موجبه كليه مي باشد، سالبه ي كليه را از شكل اول بدست بياورد سه حالت اتفاق مي افتد/ بيان شكل دوم مغالطه « تبديل موجبه كليه اي به سالبه كليه »/ قياس غلط چگونه در اَشكال پيدا شود/ فصل4/ مقاله3/ برهان شفا. 95/02/07
بيان حالت سوم در جايي كه مغالط بخواهد در قضيه اي كه به صورت موجبه ي كليه مي باشد، سالبه ي كليه را از شكل اول بدست بياورد/ اگر مغالط بخواهد در قضيه اي كه به صورت موجبه كليه مي باشد، سالبه ي كليه را از شكل اول بدست بياورد سه حالت اتفاق مي افتد/ بيان شكل دوم مغالطه « تبديل موجبه كليه اي به سالبه كليه »/ قياس غلط چگونه در اَشكال پيدا شود/ فصل4/ مقاله3/ برهان شفا. 95/02/06
بيان حالت اول و دوم در جايي كه مغالط بخواهد سالبه ي كليه را از شكل اول بدست بياورد/ اگر مغالط بخواهد سالبه ي كليه را از شكل اول بدست بياورد سه حالت اتفاق مي افتد/ قياس غلط چگونه در اَشكال پيدا مي شود/ فصل4/ مقاله3/ برهان شفا. 95/02/05
ادامه بيان مثال براي جايي كه قضيه صادقه بديهيه داريم كه احتياج به حد وسط ندارد و مغالط عكس آن را كاذب است پذيرفته كه احتياج به حد وسط دارد و يكي از دو مقدمه اش يعني صغري كاذب است/ بيان مثال براي اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/02/01
بيان مثال براي جايي كه قضيه صادقه بديهيه داريم كه احتياج به حد وسط ندارد و مغالط عكس آن را كاذب است پذيرفته كه احتياج به حد وسط دارد و يكي از دو مقدمه اش يعني صغري كاذب است/ بيان مثال براي اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/31
ادامه بيان مثال براي جايي كه قضيه صادقه بديهيه داريم كه احتياج به حد وسط ندارد و مغالط عكس آن را كه كاذب است پذيرفته كه احتياج به حد وسط دارد و هر دو مقدمه اش كاذب است/ بيان مثال براي اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/30
ادامه بيان مثال براي جايي كه قضيه صادقه بديهيه داريم كه احتياج به حد وسط ندارد و مغالط عكس آن را كه كاذب است پذيرفته كه احتياج به حد وسط دارد و هر دو مقدمه اش كاذب است/ بيان مثال براي اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/25
ادامه بيان مثال براي جايي كه قضيه صادقه بديهيه داريم كه احتياج به حد وسط ندارد و مغالط عكس آن را كه كاذب است پذيرفته كه احتياج به حد وسط دارد و هر دو مقدمه اش كاذب است/ بيان مثال براي اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/24
بيان مثال جايي كه قضيه صادقه بديهيه داريم كه احتياج به حد وسط ندارد و مغالط عكس آن را كه كاذب است پذيرفته كه احتياج به حد وسط دارد و هر دو مقدمه اش كاذب است/ بيان مثال براي اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/22
بيان مثال براي اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا 95/01/18
ادامه بيان اقسام جهل مركب/ كيفيت وقفي مغالطه در اَشكال اربعه/فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/17
1 ـ بيان معناي مرض بدن و مرض نفس/ بيان اين مطلب كه جهل مركب، مرضي براي نفس است. 2. بيان وجه نامگذاري جهل مركب به جهل مركب 3 ـ بيان اقسام جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/16
1ـ بيان معناي « جهل مركب » 2ـ جهل مركب، مرض نفساني است/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/01/15
تقسيم جهل به جهل بسيط و جهل مركب/ كيفيت وقوع مغالطه در اَشكال اربعه/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/25
آيا قضيه سالبه ي لا وسط لها با اين شرطي كه نتوان بر موضوعش محمول خاص حمل كرد و بر محمولش محمول خاص حمل كرد وجود دارد؟/ بيان نحوه ي تحليل قضيه سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/24
ادامه بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/19
بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/18
ادامه بيان اقسام سالبه ذات وسط/ بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ ادامه وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/17
ادامه بيان اقسام سالبه ذات وسط/ بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ ادامه وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/16
بيان اقسام سالبه ي ذات وسط/ بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ ادامه وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/12
بيان اقسام سالبه ي ذات وسط/ بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ ادامه وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/11
توضيح قضيه ي سالبه ي غير ذات وسط/ بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ ادامه وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/10
بيان نحوه ي تحليل قضيه ي سالبه به مقدمات غير ذات وسط/ ادامه بيان وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/09
ادامه بيان وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/04
ادامه بيان وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/12/02
بيان وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال اربعه/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/28
بيان وجه چهارمِ و وجه پنجم فضيلت شكل اول بر ساير اَشكال/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/20
1ـ بيان اين مطلب كه گاهي قياس، مادتاً و صورتاً لا وسط له است و نياز به اثبات ندارد/ 2ـ بيان وجه چهارم فضيلت شكل اول بر ساير اشكال/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/19
1ـ توضيح دليل افتراض. 2ـ نحوه برگرداندن قياس خلف به شكل اول/ فصل 4/مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/18
دليل سوم بر اينكه شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/14
1ـ ادامه دليل اول و بيان دليل دوم بر اينكه شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/13
ادامه دليل اول بر اينكه شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال دارد/ شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اشكال دارد/ فصل 4 / مقاله 3 / برهان شفا. 94/11/12
شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال اربعه دارد / فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/11
شكل اول از اَشكال چهارگانه قياس، ترجيح بر بقيه اَشكال اربعه دارد / فصل 4/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/07
ادامه بيان اشكال از طرف مصنف بر ارسطو به اينكه مثالهايي كه بيان كرده با قاعده اي كه بيان كرده « كه بر مساله ي واحده برهان انّ و برهان لمّ اقامه مي شود » مناسبت ندارد و جواب از آن اشكال/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/06
بيان اشكال از طرف مصنف بر ارسطو به اينكه مثالهايي كه بيان كرده با قاعده اي كه بيان كرده «كه بر مساله ي واحده برهان انّ و برهان لمّ اقامه مي شود » مناسبت ندارد و جواب از آن اشكال/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/05
ادامه بيان مثال از طرف گروهي، براي جايي كه يك علم تحت علم ديگر است به طوري كه يك علم برهان « انّ » و علم ديگر برهان « لمّ » عطا مي كند و بررسي آن مثال توسط مصنف/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/11/04
ادامه بيان مثال از طرف گروهي، براي جايي كه يك علم تحت علم ديگر است به طوري كه يك علم برهان « انّ » و علم ديگر برهان « لمّ » عطا مي كند و بررسي آن مثال توسط مصنف/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/30
بيان مثال از طرف گروهي، براي جايي كه يك علم تحت علم ديگر است به طوري كه يك علم برهان « انّ » و علم ديگر برهان « لمّ » عطا مي كند و بررسي آن مثال توسط مصنف/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/28
بيان مورد سوم در جايي كه بر مطلوب واحد مي توان هم برهان انّ و هم برهان لمّ اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله3/ برهان شفا. 94/10/27
ادامه بيان وجه و سبب دوم در جايي كه هم مي توان برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » بر مطلوب واحد اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/23
بيان وجه و سبب دوم در جايي كه هم مي توان برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » بر مطلوب واحد اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/21
اصحاب علوم تعليميه كه سبب را ارائه مي دهند غالباً نمي توانند آن سبب را تطبيق بر جزئيات بدهند و در عمل آن را پياده كنند/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «‌انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان «‌ لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/20
دو علمي كه بمنزله متواطيء الاسم باشند علم واحد به حساب مي آيند/ اقامه برهان ان و برهان لم بر مطلوب واحد اكثرا در دو علم واقع مي شود/ اقامه ي برهان « انّ » و برهان « لمّ » بر مطلوب واحد، اكثراً در دو علم واقع مي شود/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «‌انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان «‌ لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/16
چرا دو علمي كه اقامه ي برهان « انّ » و برهان « لمّ » بر مساله ي واحد مي كنند متواطيء الاسم نيستند بلكه بمنزله متواطيء الاسم هستند به دو سبب/ اقامه ي برهان « انّ » و برهان « لمّ » بر مطلوب واحد، اكثرا در دو علم واقع مي شود/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «‌انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان «‌ لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/15
دو علمي كه اقامه ي برهان انّ و برهان لمّ بر مسأله واحد مي كنند متواطيء الاسم اند/ ادامه اقامه برهان انّ و لمّ بر مطلوب واحد، اكثراً در دو علم واقع مي شود/ توضيح وجه اول/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «‌انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان «‌ لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/14
اقامه ي برهان « انّ » و برهان « لمّ » بر مطلوب واحد، اكثراً در دو علم واقع مي شود/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «‌انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « ان » و هم برهان «‌ لم » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/09
ادامه بيان اين مطلب كه مراد از « خارج » در كلام ارسطو كه گفت « اوسط، خارج از قياس است » چه مي باشد؟/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «‌انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « ان » و هم برهان «‌ لم » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/07
ادامه مراد از « خارج » در كلام ارسطو كه گفت « اوسط، خارج از قياس است » چه مي باشد؟/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «‌انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « ان » و هم برهان «‌ لم » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/06
مراد از « خارج » در كلام ارسطو كه گفت « اوسط، خارج از قياس است » چه مي باشد؟/ توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحد، هم برهان «انّ» و هم برهان «لمّ» اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان «انّ» و هم برهان «لمّ» اقامه كرد؟/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/02
توضيح وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحده، هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد؟/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/10/01
مي توان در علم واحد بر مطلوب واحد، هم برهان « لمّ » و هم برهان « انّ » اقامه كرد/ بيان وجه دوم از دو وجهي كه مي توان بر حدود واحده، هم برهان « انّ » اقامه كرد هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/09/30
در جايي كه انعكاس قياس ممكن است مي توان هم برهان « لمّ » و هم برهان « انّ » آورد./ بيان وجه دوم از دو وجهي كه مي توان بر حدود واحده، هم برهان « انّ » اقامه كرد هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/09/25
در جايي كه انعكاس قياس ممكن است، مي توان هم برهان لم و هم برهان انّ آورد ولي بايد از بين علت و معلول آن كه اعرف است ملاحظه شود/ بيان وجه دوم از دو وجهي كه مي توان بر حدود واحده، هم برهان انّ اقامه كرد هم برهان لمّ اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان انّ و هم برهان لم اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا 94/09/24
ادامه بيان وجه دوم از دو وجهي كه مي توان بر حدود واحده، هم برهان « انّ » اقامه كرد هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد؟/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/09/23
وجه دوم را در وجهي كه مي توان بر حدود واحده، هم برهان « انّ » اقامه كرد هم برهان « لمّ » اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد؟/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/09/04
بيان فرق دوم بين دو قياسي كه در يكي حد وسط، علت قريب براي اكبر است و در قياس ديگري حد وسط، علت براي اكبر است/ بيان وجه اول در جايي كه مي توان بر مطلوب واحده، هم برهان « انّ » و هم برهان « لم » اقامه كرد/ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان «ان » و هم برهان « لم » اقامه كرد/ فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/09/03
آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « انّ » و هم برهان « لمّ » اقامه كرد؟/ فصل 3/ مقاله3/ برهان شفا. 94/09/02
1- ادامه بيان احتمال سوم از لفظ « تزيد » در كلام ارسطو / در تزايد، جدل مخالف با تعاليم است / بيان فرق علم تعاليم « و رياضي » با جدل به محاظ تركيب و تحليل/ فصل 2/ 2ـ آيا بر مطلوب واحد مي توان هم برهان « لمّ » و هم برهان « انّ » اقامه كرد؟ / فصل 3/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/09/01
ادامه بيان احتمال دوم از لفظ « تزيد » در كلام ارسطو و بيان احتمال سوم/ در تزايد، جدل مخالف با تعاليم است/ بيان فرق علم رياضي با جدل به لحاظ تركيب و تحليل/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/27
بيان احتمال دوم از لفظ « تزيد » در كلام ارسطو/ در تزايد، جدل مخالف با تعاليم است/ بيان فرق علم رياضي با جدل به لحاظ تركيب و تحليل/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/26
در تزايد، جدل مخالف با تعاليم است/ بيان فرق علم رياضي با جدل به لحاظ تركيب و تحليل/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/25
در تركيب، جدل مخالف با تعاليم است/ بيان فرق علم رياضي با جدل به لحاظ تركيب و تحليل/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/24
ادامه بيان فرق علم رياضي با جدل به لحاظ تركيب و تحليل/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/20
بيان فرق علم رياضي با جدل به لحاظ تركيب و تحليل/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/19
فرق علم رياضي با جدل/ اشتباه از طريق اخلال به صورت منطقي قياس، در علم رياضي نيست/ به چه علت علم رياضي بعيد از غلط است/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/18
ادامه ي بحث اينكه چه موقع مقدمه اي با مقدمه ديگر مناقض است/ فرق علم رياضي با جدل/ التباس مفهوم حدود به خاطر اشتراك در علم رياضي نيست/ به چه علت علم رياضي بعيد از غلط است/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/13
چه موقع مقدمه اي با مقدمه ديگر مناقض است/ فرق علم رياضي با جدل/ التباس مفهوم حدود قياس به خاطر اشتراك در علم رياضي نيست/ به چه علت علم رياضي بعيد از غلط است/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/12
فرق علم رياضي با جدل/ التباس مفهوم حدود قياس به خاطر اشتراك در علم رياضي نيست/ به چه علت علم رياضي بعيد از غلط است/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/11
ادامه فرق بين رياضيات و علوم ديگر/ التباس مفهوم حدود قياس به خاطر اشتراك اسم در علم رياضي نيست/ به چه علت علم رياضي بعيد از غلط است/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/10
التباس مفهوم حدود قياس به خاطر اشتراك اسم، در علم رياضي نيست/ به چه علت علم رياضي بعيد از غلط است/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/06
به چه علت علم رياضي بعيد از غلط است/ فصل 2/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/08/05
ادامه بحث اينكه مساله ي غير مناسب با علم به دو وجه در علم بيان مي شود/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/19
ادامه بحث اينكه مساله ي غير مناسب با علم به دو وجه در علم بيان مي شود/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/15
مساله ي غير مناسب با علم به دو وجه در علم بيان مي شود/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/14
ادامه بحث اينكه هر سوالي كه در هر علمي مطرح شود آيا از سنخ همان علم است؟/ مسائلِ مناسبه با علوم و كيفيت وقوع آنها/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/13
ادامه بحث اينكه هر سوالي كه در هر علمي مطرح شود آيا از سنخ همان علم است؟/ مسائل مناسبه با علوم و كيفيت وقوع آنها/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/12
هر سوالي كه در هر علمي مطرح شود آيا از سنخ همان علم است؟/ مسائلِ مناسبه با علوم و كيفيت وقوع آنها/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/08
مساله ي امتحانيه، من وجهٍ امتحاني است و من وجهٍ علمي است/ بيان ويژگي مساله ي امتحانيه/ مساله ي علميه بر دو وجه گفته مي شود/ مسائلِ مناسبه با علوم و كيفيت وقوع آنها/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/07
1 ـ جدل از دو وجه در مبادي علم، محدود نيست 2 ـ برهان از نظر موضوع و مسائل و مبادي محدود است 3 ـ مساله علميه بر دو وجه گفته مي شود./ مسائلِ مناسبه با علوم و كيفيت وقوع آنها/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/06
جدل از دو وجه در مسائل علم، محدود نيست/ بيان كيفيت وقوع مبدء اول در علوم/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/05
1 ـ علوم عامّي « مثل اجتماع نقيضين محال است » در هر علم برهاني به عنوان يكي از مبادي است. 2 ـ علوم عامّي در جدل هم مورد استفاده واقع مي شوند/ بيان كيفيت وقوع مبدء اول در علوم/ فصل 1/ مقاله 3/ برهان شفا. 94/07/01
بيان وجه دوم و وجه سوم كيفيت وقوع مبدء اول در علوم/ كيفيت وقوع مبدء اول در علوم/ مقاله 3/ فصل 1/ برهان شفا. 94/06/31
ادامه بيان وجه اول كيفيت وقوع مبدء اول در علوم/ كيفيت وقوع مبدء اول در علوم/ مقاله 3/ فصل 1/ برهان شفا. 94/06/29
بيان مبدء اول و كيفيت وقوع آن در علوم/ مقاله 3/ فصل 1/ برهان شفا. 94/06/25
logo