کلام و فلسفه سال 1396-1395
الشفاء - منطق - برهان/ الشفاء - منطق - برهان
مرحوم استاد محمدحسین حشمت پور

موضوع متن درس(ویراستاری) شنیدن صوت دریافت صوت
كمك كردن حس به عقل در مبدء برهان در حدي نيست كه بتواند ترديد عقل را به طور كامل از بين ببرد/ آيا حس مي تواند مبدء برهان را به ما بدهد/ بيان مبدء برهان/ بيان اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ مقاله 2/ برهان شفا. 95/12/18
ادامه بيان اين مطلب كه آيا حس مي تواند مبدء برهان را به ما بدهد؟ / بيان مبدء برهان/ بيان اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ مقاله 2/ برهان شفا. 95/12/17
آيا حس مي تواند مبدء برهان را به ما بدهد؟/ بيان مبدء برهان/ بيان اختلاف علوم و اتفاق علوم در موضوعات/ فصل 8/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/12/16
ادامه بيان اين مطلب كه آيا بر هر دو قضيه ي ضروريه و قضيه ي اكثريه برهان اقامه مي شود يا فقط بر ضروريه، برهان اقامه مي شود؟/ بيان مبدء برهان/ بيان اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ برهان شفا. 95/12/15
ادامه بيان اين مطلب كه آيا بر هر دو قضيه ي ضروريه و قضيه ي اكثريه برهان اقامه مي شود يا فقط بر ضروريه، برهان اقامه مي شود؟/ بيان مبدء برهان/ بيان اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ برهان شفا. 95/12/09
آيا بر هر دو قضيه ي ضروريه و قضيه ي اكثريه برهان اقامه مي شود يا فقط بر ضروريه برهان اقامه مي شود؟/ در بيان برگشت به ذكر اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/12/08
اختلافِ برهان دليل اختلاف دو مساله در دو علم نمي شود/ در بيان برگشت به ذكر اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/12/04
بيان راه حل در اينكه چگونه بفهميم اين دو مساله از يك علم به حساب مي آيند يا از دو علم به حساب مي آيند/ در بيان برگشت به ذكر اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/12/03
بيان شرايط لازم در اينكه دو مساله چگونه از يك علم به حساب مي آيند/ در بيان برگشت به ذكر اختلاف علوم و اتفاق علوم در مبادي و موضوعات/ فصل 8/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/12/02
بيان وجه سوم بر اينكه چه علمي نسبت به علوم ديگر اشدُّ استقصاءً است/ فصل 7/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/12/01
بيان وجه دوم بر اينكه چه علمي نسبت به علوم ديگر اشدُ استقصاءً است/ فصل 7/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/11/27
1ـ دليل سوم بر اينكه برهان مستقيم افضل از برهان خلف است/ بيان افضليت برهان مستقيم بر برهان خلف/ 2ـ چه علمي نسبت به علوم ديگر اشمل است/ فصل 7/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/11/26
ادامه دليل دوم بر اينكه برهان مستقيم افضل از برهان خلف است/ بيان افضليت برهان مستقيم بر برهان خلف/ فصل 7/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/11/20
ادامه دليل دوم بر اينكه برهان مستقيم افضل از برهان خلف است/ بيان افضليت برهان مستقيم بر برهان خلف/ فصل 7/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/11/19
دليل دوم بر اينكه برهان مستقيم افضل از برهان خلف است/ بيان افضليت برهان مستقيم بر برهان خلف/ فصل 7/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/11/18
بيان دليل اول بر اينكه برهان مستقيم افضل از برهان خلف است/ بيان افضليت برهان مستقيم بر برهان خلف/ فصل 7/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/11/17
1ـ مقدمات برهان تا بي نهايت ادامه پيدا نمي كنند/ 2ـ اشيايي كه سبب دارند و با برهان معلوم مي شوند نمي توان آنها را با وجه ديگري اشرف از برهان اثبات كرد/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/09/14
بيان اين مطلب كه محمول قضيه بايد محدود باشد و نمي تواند نامتناهي باشد/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/22
1 ـ در هر قضيه اي محمولش يا ذاتي براي موضوع است يا عارض بر موضوع است 2 ـ موضوع قضيه بايد محدود باشد و نمي تواند نامتناهي باشد./ فصل 6 / مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/19
1 ـ بيان اين مطلب كه در بعضي حمل ها موضوع و محمول علي وجه استحقاق نيستند/ 2 ـ بيان اين مطلب كه در هر قضيه اي، محمولش يا ذاتي براي موضوع است يا عارض بر موضوع است/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/18
1 ـ اگر در نتيجه، محمول براي موضوع، ذاتي باشد آيا حد وسط، متناهي است؟/ بيان اين مطلب كه چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد تا بي نهايت ادامه پيدا نمي كند/ آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟/ بحث از تناهي اجزاء قياس 2 ـ در بعضي حمل ها، موضوع و محمول علي وجه استحقاق نيستند/ فصل 6 / مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/16
بيان بي نهايت نبودن حد وسط در قياس سالبه/ بيان اين مطلب كه چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد تا بي نهايت ادامه پيدا نمي كند/ آيا اجرا قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟/ بحث از تناهي اجزا قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/12
بي نهايت بودن حد وسط در قياس، مانند بي نهايت بودنِ اقسامِ مقدارِ معين نيست/ بيان اين مطلب كه چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد تا بي نهايت ادامه پيدا نمي كند/ آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط، متناهي اند يا نامتناهي اند؟/ بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3 / برهان شفا. 95/08/11
ادامه بيان اين مطلب كه چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد آيا تا بي نهايت ادامه پيدا مي كند يا نه؟/ آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟/ بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/10
بيان اين مطلب كه چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد مي تواند تا بي نهايت ادامه پيدا كند يا نه؟/ آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟/ بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/09
بيان اين مطلب كه چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد مي تواند تا بي نهايت ادامه پيدا كند يا نه؟/ آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟ بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/05
ادامه بيان اين مطلب كه اگر چيزي استحقاق موضوع و محمول بودن هر دو را دارد و همچنين چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد مي تواند تا بي نهايت ادامه پيدا كند يا نه؟/ آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟ / بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/04
ادامه بيان اين مطلب كه اگر چيزي استحقاق موضوع و محمول بودن هر دو را دارد و همچنين چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد آيا مي تواند تا بي نهايت ادامه پيدا كند يا نه؟ / آيا اجزاء قياس « يعني موضوع محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟ / بحث از تناهي اجزاء قياس / فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/03
اگر چيزي استحقاق موضوع و محمول بودن هر دو را دارد و همچنين چيزي كه مي تواند حد وسط بين موضوع و محمول باشد مي تواند تا بي نهايت ادامه پيدا كند يا نه؟/ آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند؟/ بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/08/02
ادامه بيان اين مطلب كه آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نامتناهي اند/ بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/07/28
آيا اجزاء قياس « يعني موضوع و محمول و حد وسط » متناهي اند يا نا متناهي اند/ بحث از تناهي اجزاء قياس/ فصل 6/ مقاله 3/ برهان شفا 95/07/27
بيان مورد پنجم و ششم و هفتم و هشتم از موارد محمولات بالعرض و محمولات بالذات/ انحلال قياس تا چه جايي بايد ادامه پيدا كند/ بيان انحلال قياس/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا 95/07/26
بيان مورد دوم و سوم و چهارم از موارد محمولات بالعرض و محمولات بالذات/ انحلال قياس تا چه جايي بايد ادامه پيدا كند / بيان انحلال قياس/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا 95/07/25
بيان مورد اول از موارد محمولات بالعرض و محمولات بالذات/ انحلال قياس تا چه جايي بايد ادامه پيدا كند/ بيان انحلال قياس/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا 95/07/07
بيان محمولات بالعرض محمولات بالذات انحلال قياس تا چه جايي بايد ادامه پيدا كند/ بيان انحلال قياس/ فصل5/ مقاله 3/ برهان شفا 95/07/06
در جدل و خطابه لازم نيست منتهي به بديهيات شود بلكه بايد منتهي به مشهورات و مقبولات شود/ بيان انحلال قياس/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/07/05
بيان چند نكته مربوط به كسب معقولات از محسوسات/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/07/04
بيان چند نكته مربوط به كسب معقولات از محسوسات/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/07/03
بيان چند نكته مربوط به كسب معقولات از محسوسات/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/31
بيان انحلال قياس/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/29
‌ ادامه بيان راه چهارم « يعني تجربه » براي بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/28
‌ ادامه بيان راه چهارم « يعني تجربه » براي بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/27
ادامه بيان راه چهارم « يعني تجربه » براي بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/24
بيان راه چهارم « يعني تجربه » براي بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/23
بيان راه دوم « يعني قياس جزئي » و راه سوم « يعني استقراء » براي بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/21
بيان نحوه بدست آوردن معقول تصديقي از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/20
ادامه بيان نحوه بدست آوردن معقول تصوري از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/17
بيان نحوه بدست آوردن معقول تصوري از محسوس/ بيان نحوه تجريد موجودات مادي/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/16
ادامه بيان تفاوت معقول با محسوس/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/15
بيان تفاوت معقول با محسوس/ در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/14
در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود؟/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/03
ادامه بيان اين مطلب كه در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/02
در كشف معقولات چگونه از حس استفاده مي شود/ فصل 5/ مقاله 3/ برهان شفا. 95/06/01
logo