کلام و فلسفه سال 1393-1392
شرح توحید صدوق(قاضی سعید)/ شرح توحید صدوق(قاضی سعید)
مرحوم استاد محمدحسین حشمت پور

موضوع متن درس(ویراستاری) شنیدن صوت دریافت صوت
توضيح مفردات حديث پنجم/ عيون، خداوند ـ تبارک ـ رامشاهده نمي کنند اما قلوب، خداوند ـ تبارک ـ را به حقيقت ايمان مي بينند/ حديث 5/ باب8 93/04/03
ادامه توضيح رؤيت قلب/ عيون، خداوند ـ تبارک ـ را مشاهده نمي کنند امّا قلوب، خداوند ـ تبارک ـ را به حقيقت ايمان مي بيند/ حديث 5/ باب 8 93/04/02
توضيح رويت قلب/ عيون، خداوند ـ تبارک ـ را مشاهده نمي کنند اما قلوب، خداوند ـ تبارک ـ را به حقيقت ايمان مي بينند/ حديث پنجم/ باب هشتم 93/04/01
عيون، خداوند ـ تبارک ـ را مشاهده نمي کنند اما قلوب خداوند ـ تبارک ـ را به حقيقت ايمان مي بينند/ حديث پنجم/ باب 8 93/03/31
ادامه بحث اينکه خداوند ـ تبارک ـ از نور عظمتش به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نشان داد 2ـ شرح مفردات حديث/ حديث چهارم/ باب هشتم 93/03/29
خداوند ـ تبارک ـ از نور عظمتش به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نشان داد / حديث چهارم / باب هشتم 93/03/28
نسبت خورشيد به عرش و حجاب و ستر چند است/حديث سوم/ 2- خداوند ـ تبارک ـ از نور عظمتش به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نشان داد / حديث چهارم/ باب هشتم 93/03/27
ادامه توجيه عقلي بر اينکه فاصله بين علت و معلول هفتاد درجه است/ معرفت دوازدهم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/26
ادامه بحث اينکه آيا بين نسبت يک هفتادم در علت و معلول با تجزيه اسم اعظم به 73 جزء رابطه اي برقرار است/ معرفت يازدهم 93/03/25
ادامه بحث اينکه آيا بين نسبت يک هفتادم در علت و معلول با تجزيه اسم اعظم به 73 جزء رابطه اي برقرار است/ معرفت يازدهم/ حديث سوم باب هشتم 93/03/24
توضيح آيا بين نسبت يک هفتادم در علت و معلول با تجزيه اسم اعظم به 73 جزء رابطه اي برقرار است؟ معرفت يازدهم/ حديث سوم باب هشتم 93/03/22
ادامه توجيه اختلاف مرتبه علت و معلول به 70 درجه/بيان معرفت دهم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/21
هميشه از علت به معلول امري عطا مي شود و اين امر در نهايت شدت و تماميت بايد باشد.2ـ توجيه اختلاف مرتبه علت و معلول به 70 درجه/بيان معرفت دهم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/20
بين علل حسيه و معاليل حسيه، فاصله ي 70 درجه وجود دارد./ ادامه بحث اينکه هر معلولي يک هفتادم علت خودش است/ معرفت نهم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/19
ادامه بحث اينکه چرا هر معلولي يک هفتادم علت خودش است/ معرفت نهم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/18
هر معلولي يک هفتادم علت خودش است/ معرفت نهم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/17
بيان نسبت يک به 70/ ادامه بحث اينکه چرا از بين نسبت ها امام عليه السلام نسبت يک هفتادم را انتخاب کردند/ معرفت هفتم 93/03/15
کرسي و عرش بر فلک هشتم و نهم منطبق نمي شوند/ ادامه بحث اينکه چرا از بين نسبت ها امام عليه السلام نسبت يک هفتادم را انتخاب کرده اند 2ـ بيان توضيح عدد 70/ معرفت هفتم/ حديت سوم/ باب هشتم 93/03/13
بيان سه شان براي کرسي/ ادامه بحث اينکه چرا از بين نسبت ها امام عليه السلام نسبت يک هفتادم را انتخاب کردند/ معرفت هفتم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/12
چرا از بين سنت ها امام عليه السلام نسبت يک هفتادم را انتخاب کردند/ معرفت هفتم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/11
توضيح نور حجاب و نور ستر/ معرفت ششم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/10
ادامه توضيح نور کرسي و نور عرش و نور حجاب و نور ستر/ معرفت ششم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/08
خلاصه معرفت پنجم در تعريف نور و اقسام آن/ 2 ـ معرفت ششم/ حديث سوم/ باب هشتم. 93/03/07
ادامه اقسام نور/ معرفت پنجم/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/05
معرفت پنجم در تعريف نور واقسام آن/ حديث سوم/ باب هشتم 93/03/03
توضيح نور الانوار/ ادامه معرفت سوم 93/03/01
بيان معرفت سوم در حديث سوم«1 ـ نظر اکثر اهل معرفت درباره نور 2 ـ اقسام نور»/ حديث سوم/ باب هشتم 93/02/31
بيان معرفت دوم در حديث سوم «مرا از نور چيست؟ اگر عرض باشد بايد چگونه عرضي قرار داده شود و اگر جوهر باشد بايد چگونه جوهري قرار داده شود.»/ حديث سوم/ باب هشتم 93/02/30
ن معرفت اول در «1ـ اصل در عليت و معلوليت در مشهد امکان، انوار عاليه و جواهر مفارقه هستند. 2ـ «تعريف نور و معرفت دوم در مراد از نور، در روايت چيست» در توضيح روايت سوم/ حديث سوم/ باب هفتم 93/02/29
بيان حديث سوم در عدم امکان رويت خداوند ـ تبارک ـ/ حديث سوم/ باب هفتم 93/02/28
بيان معناي قلب و روح قدسي که مختص به پيامبر است 93/02/27
آيا چشم به آسمان دوختن و دست به آسمان بلند کردن دلالت بر وجود خداوند ـ تبارک ـ در آسمان و ديدن او دارد 93/02/25
چرا باب هشتم معنون به «ما جاء في الرويه» شده؟ / باب رويت خداوند 93/02/24
جواب از تمانع و تدافعي که بين مذهب حق و مذهب عرفا وجود دارد «مذهب حق، نفي تشبيه و تنزيه از خداوند ـ تبارک ـ مي کند اما مذهب عرفا اثبات آن دو مي کند»/ حديث هشتم/ باب هفتم 93/02/22
آيا مي توان بر خداوند تبارک اطلاق شيء کرد/ حديث هشتم/ باب هفتم 93/02/21
مذاهب مردم در توحيد و قول حق در آن/ روايت هشتم/باب هفتم 93/02/20
جواب از اشکال «بيان اشکال: چگونه خدايي را که نمي شناسيم عبادت مي کنيم؟/ خداوند ـ تبارک ـ شيء است/ حديث ششم/ باب هفتم 93/02/18
ادامه بيان معناي اينکه خداوند ـ تبارک ـ غير معقول و لا محدود است/ کيفيت اطلاق شيء بر خداوند ـ تبارک ـ/ حديث ششم/ باب هفتم 93/02/17
بيان معناي اينکه خداوند ـ تبارک ـ غير معقول و لا محدود است./ کيفيت اطلاق شيء بر خداوند ـ تبارک ـ/ حديث ششم/ باب هفتم 93/02/16
کيفيت اطلاق شيء بر خداوند ـ تبارک ـ/ حديث ششم/ باب هفتم 93/02/15
معناي جمله «خلقه خلو منه» و رد نظريات مخالف آن/ خداوند ـ تبارک ـ شيء است/ حديث سوم و چهارم و پنجم/ باب هفتم 93/02/14
دومين مجوز اطلاق شي بر خداوند ـ تبارک ـ / خداوند ـ تبارک ـ شيء است به حقيقت شيئيت 93/02/11
ادامه کيفيت جواز اطلاق شي بر خداوند ـ تبارک 93/02/10
کيفيت جواز اطلاق شيء بر خداوند ـ تبارک ـ / خداوند ـ تبارک ـ شيء است/ حديث اول/ باب هفتم 93/02/09
ادله مجوزين اطلاق شيء بر خداوند تبارک و منظر شارح در اين مساله/ خداوند تبارک شيء است 93/02/08
ادامه توضيح کلام ابن سينا بر اينکه اجسام بعد از عدم واقع شدند/ حدوث اجسام/ حديث بيستم/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/02/07
ادامه توضيح کلام ابن سينا بر اينکه اجسام بعد از عدم واقع شدند/ حدوث اجسام/ حديث بيستم/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/02/06
توضيح کلام ابن سينا بر اينکه اجسام بعد از عدم واقعي موجود مي شوند/ حدوث اجسام/ حديث بيستم/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/02/04
بيان دوم از طرف ابن سينا بر اينکه اجسام بعد از عدم واقعي موجود مي شوند/ حدوث اجسام/ حديث بيستم/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/02/03
اجسام بعد از عدم واقع شدند/ حدوث اجسام/ حديث بيستم/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/02/02
اجسام بعد از عدم واقع شدند/ حدوث اجسام/ حديث بيستم/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/02/01
خداوند ـ تبارک ـ جسم نيست/ حديث بيستم/ باب ششم 93/01/30
ادامه بحث اينکه خداوند ـ تبارک ـ صورت نيست / حديث نوزدهم / باب ششم 93/01/28
خداوند تبارک صورت نيست/ حديث نوزدهم/ باب ششم 93/01/27
ادامه وجه نهم در معناي حديث ان الله خلق ادم علي صورته/ حديث هجدهم 2 ـ منزه داشتن خداوند ـ تبارک ـ از صورت داشتن/ حديث نوزدهم / باب ششم «خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست» 93/01/26
وجه نهم در معناي حديث «ان الله خلق آدم علي صورته»/ حديث هجدهم / باب ششم «خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست» 93/01/25
وجه هشتم در معناي حديث «ان الله خلق آدم علي صورته» / حديث هجدهم/ خداوندـ تبارک ـ جسم و صورت نيست. 93/01/24
ادامه وجه ششم و وجه هفتم در معناي حديث «ان الله خلق آدم علي صورته»/ حديث هجدهم/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/01/23
وجه چهارم و پنجم و ششم در معناي حديث «ان الله خلق آدم علي صورته» / حديث هجدهم/ خداوند تبارك جسم و صورت نسبت 93/01/21
وجه سوم در معناي حديث «ان الله خلق آدم علي صورته»/ حديث هجدهم / خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 93/01/20
ادامه وجه دوم در معناي حديث «ان الله خلق آدم علي صورته»/ حديث هجدهم/ خداوند تبارک جسم و صورت نيست 93/01/19
وجه دوم در معناي حديث «ان الله خلق آدم علي صورته»/ حديث هجدهم/ خداوند تبارک جسم و صورت نيست 93/01/18
ادامه بيان وجه اول از حديث «ان الله خلق آدم علي صورته»/ حديث هجدهم/ خداوند تبارک جسم و صورت نيست 93/01/17
مذهب صحيح در توحيد/ حديث پانزدهم/ باب ششم 92/12/15
معناي توحيد/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 92/12/08
ادامه معناي توحيد/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 92/12/01
بيان معناي توحيد/ خداوند ـ تبارک ـ جسم و صورت نيست 92/11/24
بيان مذاهب مردم در توحيد و اشاره به مذهب حق 92/11/17
ابطال راي سوم هشام «راي سوم اين بود که خداوند ـ تبارک ـ ناطق است چه ناطق به نطق ظاهري که همان تَردد نَفَس مي باشد و چه ناطق به نطق معنوي باشد.» 92/11/10
ابطال راي هشام «راي دوم اين بود که علم و قدرت و کلام نظير هم هستند»/ حديث هشتم در رد نظريات هشام 92/11/03
حديث هشتم در رد نظريات هشام 92/10/26
ادامه دليل سوم بر نفي جسم بودن و صورت بودن خداوند «تبارک» 92/10/19
دليل سوم بر نفي جسم بودن و صورت بودن خداوند «تبارك»/ حديث هفتم/ باب ششم. 92/10/05
دليل دوم و سوم بر نفي جسم بودن و صورت بودن خداوند «تبارک» / حديث هفتم/ باب ششم/ شرح توحيد صدوق رحمه الله عليه. 92/09/28
logo