خارج اصول سال 1402-1401
الاجتهاد و التقليد/المقدمة/ التقليد/علم الأصول-الوضع
استاد هادی نجفی

موضوع متن درس(ویراستاری) شنیدن صوت دریافت صوت
علائم/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/06/12
تتمه/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/06/11
دیدگاه دیگر/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/06/06
ادامه نقد بر سکاکی/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/06/05
دیدگاه سکاکی و نقد آن/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/06/04
کنایه/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/05/30
دفع شبهه/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/05/29
ادله دیدگاه مختار/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/05/28
دیدگاه مختار/حقیقا و مجاز /المقدمة 1402/05/23
دیدگاه مختاردیدگاه مختار در وضع مَجاز/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/05/22
نقد برخی اقوال/حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/05/16
اقوالحقیقت و مجازمهمترین فایده و ثمره از مباحث گذشته - وضع و الفاظ - تعریف مجاز است و پیش از تبیین دیدگاه مختار مروری اجمالی بر دیدگاه دانشمندان دو علم اصول و بیان در مورد حقیقت و مجاز خواهیم داشت.گفته‌اند استعمالِ لفظ در موضوع له «حقیقت»است و در غیر موضوعٌ له، اگر تناسب بین موضوع له و معنای دوّم باشد و قرینه‌ای بر عدم معنای حقیقی اقامه گردد «مجاز» خواهد بود. گویا مجاز نیازمند دو قرینه است ؛ نخست وجود قرینه علاقه و تناسب با حقیقت و دیگر قرینه بر اینکه استعمالِ مورد نظر حقیقی نیست. اگر هیچ تناسبی بین موضوع له و معنای دوّم نباشد، «غلط»است.دانشمندان علم بیان علاوه بر دو قِسم فوق ، چیز سومی به نام «کنایه» نیز برشمرده اند و در معنای آن گفته اند: کنایه عبارت از لفظی است که مراد از آن لازمه معنایش باشد البته در صورتی که چنین اراده‌ای از آن معنا جایز و ممکن باشد.بنابراین کنایه از تعریف و حدّ حقیقت خارج است چرا که استعمالِ در غیر موضوع له لفظ است و از طرفی نیز از تعریف مَجاز بیرون است چرا که قرینه های مورد نظر در کنایه وجود ندارد لکن بعضی از علمای دانش بیان «کنایه» را از اقسام «حقیقت» شمرده‌اند./حقیقت و مجاز /المقدمة 1402/05/15
بطون قرآنی(2)بیان محقّق خراسانی (قدّس سرّه) و نقد آنایشان معتقدند اینکه بتوان بطون قرآنی را از مصادیق استعمال لفظِ واحد در اکثر از یک معنا دانست توهّمی بیش نیست . لذا می گوید:وهمٌ ودفعٌ: لعلّک تتوهّم: أنّ الأخبار الدالّة علی أنّ للقرآن بطوناً - سبعة أو سبعین - تدلّ علی وقوع استعمال اللفظ فی أکثر من معنی واحد، فضلاً عن جوازه.[1]یعنی شاید چنین توهم کنید که اخبار دال بر اینکه قرآن در بردارنده بطونِ هفت گانه یا هفتاد گانه است، دلالت بر وقوعِ استعمالِ لفظ در بیش از یک معنا دارند چه رسد به جواز آن.ایشان در ادامه دو پاسخ و احتمال ارائه می دهند به نحوی که به شرح زیر است./استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/05/14
بطون قرآنی/استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/05/09
بیان صاحب فصول و نقد آن/استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/04/12
قول تفصیل/استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/04/11
دیدگاه صاحب فصول و نقد آن/استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/04/10
اشکال و پاسخ/استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/04/04
در نظم و نثر/استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/04/03
جواز مطلق/استعمال اللفظ في أكثر من معنى /المقدمة 1402/03/28
تعریف مشترک/الاشتراك اللفظي /المقدمة 1402/03/27
ادامه مناقشه/الوضع /المقدمة 1402/03/22
مناقشه ادله محقق خراسانی/الوضع /المقدمة 1402/03/21
وضع برای ذات یا تابع اراده؟/الوضع /المقدمة 1402/03/20
چند نکته(2)/الوضع /المقدمة 1402/03/07
چند نکته1)وحدت استعمال الفاظ در قضایادر بین دو قضیه صادقه و کاذبه، تفاوتی در استعمال الفاظ در معانی خودشان وجود ندارد و به عبارت دیگر در هر دو قضیه، استعمالِ لفظ در معنای خودش به کار رفته است، چرا که معنای استعمال همان اراده متکلّم بر القای معنا به سمت مخاطب است و مطابقت یا مخالفت با واقع به عنوان شرطِ استعمال محسوب نمی شود./الوضع /المقدمة 1402/03/06
موضوع، موضوع له ، استعمال/الوضع /المقدمة 1402/03/01
واضع کیست؟/الوضع /المقدمة 1402/02/31
دیدگاه نجم الائمه رضی/الوضع /المقدمة 1402/02/30
/الوضع /المقدمة 1402/02/25
/الوضع /المقدمة 1402/02/24
/الوضع /المقدمة 1402/02/23
/الوضع /المقدمة 1402/02/18
/الوضع /المقدمة 1402/02/17
/علم الأصول /المقدمة 1402/02/16
/علم الأصول /المقدمة 1402/02/11
/علم الأصول /المقدمة 1402/02/10
/الوضع /المقدمة 1402/02/09
ادامه فرع دهم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/11/03
ادامه فرع دهم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/11/02
ادامه فرع دهم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/11/01
ادامه فرع دهم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/26
ادامه فرع دهم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/25
فرع دهم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/24
فرع نهم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/19
فرع هشتم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/18
فرع ششم و هفتم/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/17
/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/12
/التقليد /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/11
/فروع /: الاجتهاد و التقليد 1401/10/10
1401/09/28
1401/09/27
1401/09/21
1401/09/20
1401/09/14
1401/09/13
1401/09/12
1401/09/07
1401/09/06
1401/09/05
1401/08/30
1401/08/29
1401/08/28
1401/08/23
1401/08/22
1401/08/21
1401/08/16
1401/08/15
1401/08/14
1401/08/09
1401/08/08
1401/08/07
1401/08/02
1401/08/01
1401/07/30
1401/07/25
1401/07/24
1401/07/23
1401/07/18
1401/07/17
1401/07/16
1401/07/11
1401/06/21
1401/06/20
1401/06/19
1401/06/14
1401/06/12
1401/06/07
logo