| تنبیه چهارم قاعده "لاضرر": تعارض ضررین |
1404/03/07 |
 |
 |
| تنبیه دوم و سوم قاعده "لاضرر" |
1404/03/05 |
 |
 |
| تنبیهات قاعده "لاضرر" |
1404/03/04 |
 |
 |
| سؤال از کسترده حکم حکومتی در "لاضرر" |
1404/03/03 |
 |
 |
| اشکال بر فرمایش حضرت امام خمینی در مورد خطاب "لاضرر" |
1404/02/31 |
 |
 |
| کلام امام خمینی ره در حلّ اشکال بر علیّت "لاضرر" نسبت به قلع و رمی[1] |
1404/02/30 |
 |
 |
| بررسی فرمایش مححق نائینی ره |
1404/02/29 |
 |
 |
| اشکالی که مححق نائینی ره در ادامه جواب دوم از اشکال بر علیت ضرر، بر خودشان وارد می کنند |
1404/02/28 |
- |
- |
| پاسخ مححق نائینی ره از اشکال بر علیت "لاضرر" نسبت به قلع ورمی در داستان سمرة بن جندب |
1404/02/27 |
 |
 |
| حکومتی بودن حکم رسول اکرم صلی الله علیه و اله وسلم در داستان سمرة بن جندب |
1404/02/24 |
 |
 |
| رجوع به نظر امام خمینی ره در مورد معنای تعبیر "لاضرر" |
1404/02/23 |
 |
 |
| مقام دوم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم |
1404/02/22 |
 |
 |
| بررسی فرمایش شیخ الشریعه اصفهانی ره در مورد معنای ترکیب "لاضرر" |
1404/02/21 |
 |
 |
| معنای دوم برای هیئت ترکیبیه لاضرر[1] |
1404/02/20 |
 |
 |
| راه حل دوم پیشنهادی محقق نائینی ره برای حل مشکل تخصیص اکثر |
1404/02/17 |
 |
 |
| رجوع به فرمایش شیخ انصاری ره |
1404/02/16 |
 |
 |
| بیان محقق نائینی ره در اشکال بر فرمایش شیخ انصاری ره |
1404/02/15 |
 |
 |
| اشکال محقق نائینی ره به فرمایش شیخ اعظم ره |
1404/02/14 |
 |
 |
| استعمال تعبیر "لاضرر" در نفی حکم ضروری به نحو مجاز در حذف |
1404/02/13 |
 |
 |
| اشکال بر فرمایش مرحوم آخوند ره |
1404/02/10 |
 |
 |
| مطلب دوم از بررسی فرمایش محقق نائینی ره |
1404/02/09 |
 |
 |
| عصاره نظریه محقق نائینی ره در رابطه با حقیقی بودن استعمال "لاضرر" |
1404/02/08 |
 |
 |
| احتمالات وارده در مورد هیئت "بعتُ" |
1404/02/03 |
 |
 |
| بررسی کلام محقق نائینی ره |
1404/02/02 |
 |
 |
| کلام محقق نائینی ره برای اثبات حقیقی بودن استعمال لاضرر |
1404/02/01 |
 |
 |
| مقدمه دوم محقق نائینی ره |
1404/01/31 |
 |
 |
| احتمال سوم در معنای هیئت ترکبیه در جمله "لاضرر و لاضرار" |
1404/01/30 |
 |
 |
| بررسی معنای هیئت ترکبیه در جمله "لاضرر و لاضرار" |
1404/01/27 |
 |
 |
| بررسی معنای لفظ "ضرار" در حدیث سمرة بن جندب |
1404/01/26 |
 |
 |
| سومین آیه |
1404/01/25 |
 |
 |
| تحقیق پیرامون ضرار در قرآن کریم |
1404/01/24 |
 |
 |
| تحقیق پیرامون معنای ضرار |
1404/01/23 |
 |
 |
| وقوع کلمه "فی الاسلام" و "علی مؤمن" در حدیث "لاضرر" |
1404/01/20 |
 |
 |
| فرمایش محقق نائینی ره در مورد عدم ارتباط حدیث "لاضرر" با جریان شفعه و فضل الماء |
1404/01/19 |
 |
 |
| ثالثاً (دلیل سوم بر عدم ارتباط حدیث لاضرر با جریان شفعه و فضل الماء) |
1404/01/17 |
 |
 |
| استدلال بر عدم ارتباط "لاضرر" با شفعه و فضل الماء |
1403/12/05 |
 |
 |
| بررسی حدیث "لاضرر" از حیث استقلال یا ارتباط به چیز دیگر |
1403/12/04 |
 |
 |
| حدیث "لاضرر" به نقل دیگر کلینی ره |
1403/12/01 |
 |
 |
| حدیث "لاضرر" به نقل صدوق ره |
1403/11/30 |
 |
 |
| حدیث لاضرر به نقل دعائم الاسلام |
1403/11/29 |
 |
 |
| حدیث لاضرر بنابر نقل سوم کلینی ره[1] |
1403/11/28 |
 |
 |
| روایت مشتمل بر تعبیر "لاضرر و لاضرار" با نقل دیگر کلینی ره |
1403/11/27 |
 |
 |
| مدرک قاعده لاضرر |
1403/11/24 |
 |
 |
| اشکال بر شرط دوم فاضل تونی ره برای جریان برائت |
1403/11/23 |
 |
 |
| دو شرط دیگر که برای جریان برائت گفته شده |
1403/11/21 |
 |
 |
| مقام دوم: وجوب فحص در جریان برائت نقلی در شبهات موضوعیه |
1403/11/17 |
 |
 |
| شرطیت فحص در شبهات موضوعیه |
1403/11/16 |
 |
 |
| بررسی کلام محقق عراقی ره که از راه تعدد مطلوب در صدد تصحیح عبادت در دو مورد مستثنی برآمدند: |
1403/11/15 |
 |
 |
| پاسخ محقق عراقی ره از اشکال وارد بر استثنای دو صورت از قاعده |
1403/11/13 |
 |
 |
| پاسخ از اشکال اول بنابر قول به عدم نیاز به وجود امر در حکم به صحت عبادت[1] |
1403/11/10 |
 |
 |
| مورد دومی که از قاعده "بطلان عمل عبادی در صورت ترک فحص و ارتکاب خلاف واقع" استثناء شده: خواندن نماز جهری به جای اخفاتی و بالعکس: |
1403/11/08 |
 |
 |
| بررسی روایاتی که بر مطلوبیت نفسی تفقه در دین دلالت دارند |
1403/11/06 |
 |
 |
| بحث دوم: بحث از وجود یا عدم وجود ملازمه بین وجوب نفسی تهیّوئی فحص و تعلم با استحقاق عقوبت |
1403/11/03 |
 |
 |
| راه چهارم برای حل مشکل وجوب فحص در واجب مشروط |
1403/11/02 |
 |
 |
| راه دوم برای حل مشکل وجوب فحص در واجب مشروط |
1403/11/01 |
 |
 |
| استحقاق عقوبت بر عدم فحص در واجب مشروط |
1403/10/30 |
 |
 |
| موارد مخالفت با واقع در صورت ترک فحص در شبهات حکمیه |
1403/10/29 |
 |
 |
| ادامه متن عروة الوثقی: "ولافرق فی وجوب إخراج المعدن..." |
1403/10/24 |
 |
 |
| راه چهارم و پنجم برای اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
1403/10/23 |
 |
 |
| اشکال سوم بر راه سوم اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
1403/10/19 |
 |
 |
| اشکال بر فرمایش محقق نائینی ره |
1403/10/18 |
 |
 |
| ادامه فرمایش محقق نائینی ره |
1403/10/17 |
 |
 |
| راه سوم برای اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
1403/10/16 |
 |
 |
| راه دوم برای اثبات وجوب فحص در جریان برائت عقلیه |
1403/10/12 |
 |
 |
| شرائط جریان اصالةالبرائة |
1403/10/11 |
 |
 |
| اشکال چهارم بر جریان احتیاط |
1403/10/10 |
 |
 |
| اشکال سوم بر جریان احتیاط (اشکال از ناحیه قصد قربت) |
1403/10/09 |
 |
 |
| اشکال دوم بر جریان احتیاط |
1403/10/08 |
 |
 |
| پاسخ اشکال اول که در مورد عبادت و شبهه بدویه جاری میشود |
1403/10/05 |
 |
 |
| خاتمه: در مورد شرائط جریان اصول عملیه |
1403/10/04 |
 |
 |
| رجوع به عرف در عبادات |
1403/10/03 |
 |
 |
| جریان یا عدم جریان قاعده میسور در شرائط مأمورٌبه |
1403/10/01 |
 |
 |
| شرطیت صدق عنوان مرکب بر اجزاء متعذر، در جریان قاعده میسور در کلمات اصولیین |
1403/09/28 |
 |
 |
| شرط جریان قاعده میسور |
1403/09/27 |
 |
 |
| فرمایش حضرت امام خمینی ره |
1403/09/26 |
 |
 |
| تحقیق پیرامون لفظ "کل" در حدیث علوی "مالایدرک کله لایترک کله" |
1403/09/24 |
 |
 |
| دوران امر بین اخذ به ظهور صدر حدیث علوی و اخذ به ظهور ذیل آن |
1403/09/21 |
 |
 |
| حدیث سوم (ما لایدرک کله لایترک کله) |
1403/09/20 |
 |
 |
| احتمال دیگر در حدیث علوی "المیسور لایسقط بالمعسور" |
1403/09/19 |
 |
 |
| حدیث دوم(حدیث علوی اول):المیسور لایسقط بالمعسور[1] |
1403/09/18 |
 |
 |
| مقام دوم بحث از حدیث نبوی (بحث از آن بر فرض صدور در ذیل جریان تشریع وجوب حج) |
1403/09/17 |
 |
 |
| بررسی احتمالات کلمات سهگانه در حدیث نبوی (فإذا أمرتكم بشيء فأتوا منه ما استطعتم ، وإذا نهيتكم عن شيء فاجتنبوه) |
1403/09/07 |
 |
 |
| قاعده میسور |
1403/09/06 |
 |
 |
| اشکال دوم بر تقریر دوم جریان استصحاب وجوب اتیان سائر اجزاء |
1403/09/05 |
 |
 |
| بررسی تقریر دوم جریان استصحاب وجوب اتیان سائر اجزاء |
1403/09/04 |
 |
 |
| تقریر دوم برای جریان استصحاب وجوب اتیان سائر اجزاء پس از عجز از بعض اجزاء مأمورٌبه مرکب (استصحاب وجوب نفسی استقلالی) |
1403/09/03 |
 |
 |
| بررسی تقریر اول استصحاب و اشکالات بر آن |
1403/08/30 |
 |
 |
| بیان تقریر اول استصحاب بر اساس مبنای دوم در باب وجوب أجزاء مأمورٌبه مرکب |
1403/08/29 |
 |
 |
| جریان برائت شرعیه در مسئله "شک در اطلاق یا عدم اطلاق جزئیت یک جزء" |
1403/08/28 |
 |
 |
| اشکال بر جریان برائت عقلیه در فرض أخیر |
1403/08/23 |
 |
 |
| جریان برائت عقلیه در مورد شک در اطلاق جزئیت |
1403/08/22 |
 |
 |
| تنبیه سوم: شک در اطلاق شرطیت و جزئیت نسبت به حال عجز |
1403/08/21 |
 |
 |
| راه دوم برای حل تعارض بین حدیث "لاتعاد" و حدیث "من زاد" |
1403/08/20 |
 |
 |
| راه حل اول برای حل تعارض بین حدیث "لاتعاد" و حدیث "من زاد" |
1403/08/19 |
 |
 |
| نسبت بین حدیث "لاتعاد" و حدیث "من زاد" |
1403/08/16 |
 |
 |
| بررسی کلام مرحوم حائری ره |
1403/08/15 |
 |
 |
| کلام محقق حائری ره در مورد موارد خروج از شمول حدیث "لاتعاد" |
1403/08/14 |
 |
 |
| شمول قاعده "لاتعاد" نسبت به مکلف شاک |
1403/08/12 |
 |
 |
| بررسی فرمایش محقق حائری ره |
1403/08/09 |
 |
 |
| مقتضای ادله اجتهادیه در باب مأمورٌبه |
1403/08/08 |
 |
 |
| تقریر دوم استصحاب برای اثبات عدم مانعیت زیاده: استصحاب عدم وقوع مانع در مأورٌبه |
1403/08/07 |
 |
 |
| استفاده از استصحاب برای اثبات عدم مانعیت زیاده |
1403/08/06 |
 |
 |
| تنبیه دوم از تنبیهات اقل و اکثر: حکم زیادی عمدی یا سهوی در مأمورٌبه |
1403/08/05 |
 |
 |
| مقدمات دوم و سوم برای اثبات ادعای محقق عراقی ره |
1403/08/02 |
 |
 |
| |
1403/08/01 |
 |
 |
| اشکال سوم بر فرمایش شیخ ره/ اشکال دوم بر فرمایش شیخ ره/الأصول العملية |
1403/07/30 |
 |
 |
| تنبیهات بحث اقل و اکثر |
1403/07/29 |
 |
 |
| نظریه سوم: قول به تفصیل در جریان برائت عقلیه در شبهات موضوعیه |
1403/07/28 |
 |
 |
| بحث پیرامون جریان اصل در شبهه موضوعیه |
1403/07/25 |
 |
 |
| جریان اقل و اکثر در باب شبهات موضوعیه |
1403/07/24 |
 |
 |
| تفصیل محقق نائینی ره در مورد جریان برائت عقلیه در اسباب |
1403/07/22 |
 |
 |
| بحث اقل و اکثر در باب اسباب (محصِّلات) |
1403/07/21 |
 |
 |
| اقل و اکثر در باب اسباب و محصِّلات |
1403/07/18 |
 |
 |
| جریان برائت شرعیه در مورد اقل و اکثر در باب شرائط |
1403/07/17 |
 |
 |
| اشکال دوم بر نظریه آخوند ره و محقق عراقی ره که قائل به تخصص طبیعی به حسب تعدد افراد شدند |
1403/07/16 |
 |
 |
| توضیح نظریه آخوندره مبتنی بر عدم جریان برائت عقلیه |
1403/07/15 |
 |
 |
| دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در غیر إجزاء |
1403/07/14 |
 |
 |
| بررسی جریان برائت شرعیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء، بنابر عدم انحلال علم اجمالی، طبق احتمال سوم |
1403/07/11 |
 |
 |
| بررسی جریان برائت شرعیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در اجزاء، بنابر عدم انحلال علم اجمالی، طبق احتمال دوم |
1403/07/07 |
 |
 |
| تحقیق پیرامون جریان برائت شرعیه در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء، بنابر مبنای عدم انحلال علم اجمالی |
1403/07/03 |
 |
 |
| جهت دوم بحث در دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء: جریان برائت شرعیه |
1403/07/02 |
 |
 |
| مسئله دوران امر بین اقل و اکثر ارتباطی در أجزاء |
1403/07/01 |
 |
 |